Az evésre csábítás kis trükkjei - és hogyan lehet ellenállni

Természetes táplálkozás (mikor, meddig, mit, hányszor, hogyan, stb.)

Az evésre csábítás kis trükkjei - és hogyan lehet ellenállni

HozzászólásSzerző: tami » 2011. okt. 23., vas. 17:28

Dátum: 2006. október 18. szerda, 09:00 Küldte: tami

Wansink professzor, a Cornell Egyetem kutatólaboratóriumának kitalálója és vezetője, arra keresi a választ, hogy mi befolyásol bennünket abban, hogy mennyit eszünk. Természetesen, az éhségen kívül.

A civilizált embernél az éhség csillapodása nem oltja ki az evési ingert. Tulajdonképpen fogalmunk sincs arról, hogy mennyit kéne fiziológiailag ennünk, ezért viszonyítási pontokat keresünk.

Viszonyítási pontokként szolgálnak az adagok, amit felkínálnak, az idő, amit az evéssel eltöltünk, az asztalszomszédok, azzal, hogy mennyit vagy meddig esznek.


Közvetlen bizonyítéka erre nézve a professzornak a "feneketlen" tányér, amelyből a kísérleti személyek másfélszer annyi paradicsomlevest ettek, mint azok, akiknek normális tányérban szervírozták. Nem tudván, hogy a tányér manipulált, meggyőződéssel állították, hogy egy szokásos, normális adagot fogyasztottak.

Előfordul, hogy még az sem számít, egyáltalán ízletes-e, amit eszünk.

Igazolta Wansink professzor az ötödnapos pattogatott kukoricával, amit ingyen osztogatott a kültelki mozi kapujában. Minél nagyobb zacskóval kapott a "szerencsés", annál többet evett belőle, akármilyen csapnivaló íze volt is. Ami számított: kéznél volt, más is ette, zörögtek a popkornos zacskók a moziban, és egyébként is, ha mozi, akkor popkorn.

Lényeges tehát a méret: minél nagyobb a tányér, a kanál, a zacskó, a tál, minél nagyobb az adag, annál többet eszünk meg. Evésre ösztökél a vonzó csomagolás, de az izgalmas elnevezés is!

Evésre csábító hatása van a sokat evő asztalszomszédnak is: akár 20 %-kal is többet eszünk jóízű falatozása láttán.

Nemcsak a nagy adagok, de a bőséges kínálat is növeli az étvágyat. Egy svédasztalról sokfélét rakunk a tányérunkra, mert nem tudunk ellenállni a gazdag választéknak.

És hogy mennyi energiára van valójában szükségünk, azt alaposan túlbecsüljük.

Az utóbbi hetekben a professzor azt tanulmányozza az apró, nyolc férőhelyes éttermet formázó laboratóriumában, ahol ingyen ebédért cserébe adatokat kap az evési szokásokról, hogy azok, akik edzésen vettek részt, mennyivel vesznek több ételt (és kalóriát) magukhoz az edzést követően, mint azok, akik nem végeztek testedzést.

A kísérlet még folyik, de az eredmény valószínűsíthető: sokkal többet esznek, mint amire az edzés során elégetett kalóriamennyiség feljogosítja őket.

Néhány egyszerű trükk, amivel könnyen rávehetjük magunkat, hogy ne fogyasszunk többet a kelleténél: főzhetünk kalóriadús ételkülönlegességet, de amikor evésre kerül sor, tálaljunk fel egyszerű, családiasan elkészített zöldségételeket, főzelékeket, a csábító, kalóriadús élelmet csavarjuk be alufóliába, hogy a látványától ne essünk kísértésbe, soha ne együnk közvetlenül csomagolásból, a büféasztalról egyszerre csak kétféle ételt tegyünk a tányérunkra.

Ezzel a módszerrel akár napi 100 - 300 fölös kalória elfogyasztását is megspórolhatjuk magunknak, ami egy év alatt 5 -15 kiló mínuszt jelenthet testsúlyban - mondja a professzor.

Forrás: The New York Times
független.hu
Avatar
tami
Grafomán
 
Hsz: 658
Csatlakozott: 2004. aug. 23., hétf. 0:00
Tartózkodási hely: Szeged


Vissza: Táplálkozás

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég

cron