Reform konyha

Természetes táplálkozás (mikor, meddig, mit, hányszor, hogyan, stb.)

Reform konyha

HozzászólásSzerző: giyandeva » 2011. nov. 20., vas. 11:58

Dátum: 2007. április 30. hétfo, 14:46 Küldte: giyandeva

Sokunk megléptük a "nagy lépcsőt" a vegetárianizmus felé. Fontos azonban, hogy ne csak erőszakmentes, hanem egészségesebb is legyen "új" ételünk és ezzel életünk is. Olyan tippeket szeretnék felsoroli a jól ismertek mellett, melyek bár első nézésre furán

hangzanak, de tényleg működnek.


1. Iránymutató - "csak természetesen"

Sokunk konyhájában még előfordulhatnak a konzervek, ecetes savanyúságok, mirelittek, befőttek/lekvársok, ételízesítők, finomított élelmiszerek. Bár kétségetelenül a régi nyelv számára "finomak" ezek a dolgok. Ha kitisztult a szervezetünk S.O.S jeleket fog leadni, ha ilyenekkel mérgezzük magunkat. És mi a megoldás?

-Használjunk "teljes", természetes alapanyagokat. Gabonáknál a teljeskiőrlésűt és ne érjük be ! a "graham" vagy "korpás" változatokkal. Használjuk bátran a teljes gabona palettát: barnarizs, köles, hajdina, árpa, zab, rozs, kukorica, tönkölybúza, amarant... Dobjuk fel a gabona ízeit, úgy hogy szárazon megpirítjuk őket! Különleges ízekhez jutunk. :D

-A konzervek helyett mindíg friss gyümölccsel dolgozzunk - a legtermészetesebb ha a gyümölcsöt frissen -hőkezelés nélkül- és éhgyomorra fogyasztjuk, lehetőleg délelött. A zöldségeket is használjuk természetes formájukban, ne legyünk lusták megtisztítani őket! TIPP: ha csak lehet ne hámozzuk a zöldségeket! bőven elég egy jó erős kefével meleg víz alatt megsuvickolni! Hisz nem új a dolog: a vitaminok a héjban és közvetlenül az alatt koncentrálódnak!! És hagyjuk a sutban a mirelitteket és az előre gyártott konzerveket! Lehet "szépek", de tápanyagtartamuk a "0"-hoz közelít.

-Megszokásunk még az ecetes savanyúságok. Vajon miért gondoljuk, hogy miután több hónapig áznak az ecetes lében, bármi tápanyag marad bennük? Az ecettel tartósított savanyúságok nagy hátránya még az hogy savasítanak! Készítsünk helyettük friss salátákat, idény zöldségekből! Ecett helyett használjunk a citrom levét a savanyításra.

-csábító mannának tűnnnek a lekvárok/befőttek is. Az ecetes savanyúságokhoz hasonlóan, a hőkezelés és sok hónapos állás után nem sok tápanyag marad meg. A tartósításra használt koncentrált mennyiségű cukor ráadásul megerjed a gyomorban - alkohol képződik... Sokszor már a lekváros üvegben megindulnak ezek a folymamatok. Biztos hogy így is kívánjuk az édes mannát? A lekvárok/befőttek helyett használjunk friss gyümölcsöt / friss gyümölcsből készült önteteket! De a legjobb az lenne ha elfelejtenénk a gyümölcs és a hozzáadott cukor kombinációját... mert ezzel egészségünknek adózunk.

-Az ételízesítők bugyra is igen tág. A boltok roskadoznak a különféle előre gyártott fűszerkeverékektől... Olvassuk el mi van bennük! Ízesítők, ízfokozók - na-glutamát - mely teljesen eltompítja az ízérzékelést és függőséget okoz! Ha hozzászokunk, a na-glutamátos ételek kivételével, "íztelennek" fog tünni minden! Biztos hogy erre vágyunk? Az ételízesítk helyett használjunk természetes, adalékanyagok nélküli fűszereket, így is tele lesz a fűszeres polc. A legjobbak természetesen a friss zöldfűszerek Ha nem jutunk hozzájuk, a szárítással tartósítottakat válasszuk, gyógynövény boltokban megtaláljuk ezeket a termékeket. TIPP: a megpattogtatni kívánt fűszerek kívitelével, a fűszereket a főzés utolsó harmadában adagoljuk - ízük így jóval karakteresebb, finomabb lesz, a friss zöldfűszereket a már kész ételekbe tegyük!

-külön említést érdemel a "vegeta" kérdése. Megszoktuk, használjuk mindenbe, "ha kell ha nem". Alternatívaként használhatunk helyette sómentes és adalékmentes "vegetát", de a legjobb ha friss zöldségekkel turbózzuk fel az ételeinket! Ha csak a zöldésgek "ízére van szükségünk" készítsünk zöldség alaplét: Az apróra reszelt zöldséget, forrázuk le bő lobogó forró vízzel. Majd hagyjuk állni a reszelékes forró vizet. Szűrjük le 30 perc - 1 óra után. Kítűnő alaplénk lett máris! Zöldség alaplét készíthetünk a kicentrifugázott/kipréselt zúzalékból is!

2. Só az élet sója?

Bizonyított tény, hogy a sok sófogyasztás közvetlen okozója a magas vérnyomásnak, lévén hogy a só által több víz koncentrálódik a szervezetben - mely nem tud kiürülni a vesén át! Egy átlagos háztartásban napi 10-20 gramm !! só fogy el. Ne felejtsük a rejett összetevőket, hisz mindent sóznak az "íz" kedvéért. Szervezetünk napi max ! 1-2 gramm sót tud könnyedén kiüríteni a vesén keresztül.... A többi lerakódik az izületeinkbe. Erre vágyunk, hogy a kor haladtával betokosodjanak, és izületi fájdalmakkal küszködjünk?

-A só ráadásul elszoktatja az ízlelő bimbókat a természetes ízektől. Mindenhez só kell: hogy érezzük az ételek aromájt, hogy kiemeljük a fűszerek ízét. Pedig akik sómentesen étkeznek tudják az élelmiszereknek van "természetes sótartalmuk" - van só a zöldségekben, a hüvelyesekben, a gabonákban... Ha mintegy 1 hetes sómentes időszak alatt (ha sok sót fogyaztottunk az idő jóval hosszabb is lehet) kitisztul az érzékelésünk, újra fogjuk érezni a természetes ízeket! És ez nem vicc!

-Só helyett ízfokozónak használjuk a frissen facsart citrom levét, ízfokozóként működik ha egy kis fokhagymát/gyömbért reszelünk a még meleg kész ételünkbe.

Sómentes diétával a böjt is egyszerű - szervezetünknek nem kell küszködnie a felesleges só kiürítésével.

3. Cukor - ejj de édes méreg

Ismert tény, hogy amit lehet túlcukrozunk. Nemcsak süteményekbe, hanem sok zöldséges ételbe - pl. paradicsomos ételek, káposztás tészta stb. - kerül cukor. A cukor egyrészt megerked - alkohol képződik. Másrészt a mértéktelen cukor fogyasztása kivonja a Calciumot a csontjainkból!

-A cukor helyettesítésére kezdetben használhatunk barna cukrot, még jobb megoldás a méz - hűkezelés nélkül.

-Természetes alternatíva az áztatott aszalványok -pl. mazsola-elturmixolása, melyből mézédes pépet készíthetünk.

-Használhatunk pl. "stevia"-t is mely egy növény és fokozott koncentrátumban található meg benne az édes íz. Kerüljük viszont a mesterséges édesítőket!! Többet ártanak mint használnak!

-Kíváló megoldás, ha már nem vágyunk a "kifejezetten édes" ízekre ha fűszerekkel helyetesítjük az édes beidegződést. Remek erre a célra a fahéj, szerecsendió, koriander, szegfűszeg, szegfűbors, édeskömény gyömbér, ánizs, csillagánizs és kardamom bármilyen kombinációja - természetesen nem kell mind egyszerre -.

3. bugyor: élesztő, sütőpor, szalakáli kérdésköre

-Sokfélét hallni mostanság az élesztőről. Nagyanyáink nagyon régóta használják. Azomban a modern kor vívmányaival megjelent egy új "kór" is a "Candida" - a candida gomba túzott elszaporodása a szervezetben, mely nagyrészt immunrendszerünk legyengülés és a túlzott környezeti terhelés miatt következett be.

Az élesztő jó alternatívája a "kovász" - ( http://www.csomopont.hu/konyha/a_r_t/techno/T59.htm ) - mely jóval természetesebb mint az élesztő. Emésztőrendszerünk is hálás lesz, mivel könnyebben emészthető.

A legradikálisabb megoldás, ha végleg mellőzzük az élesztőt: élesztő nélküli lepényeket, vagy szódabikarbónát használunk alternatívaként

-A sütőporral ( http://www.geographic.hu/index.php?act=napi&id=2382 ) szemben a sütéskor lebomló káros anyagok szólnak. Könnyedén helyettesíthetjük szódabikarbónával, mellyet a liszthez adunk a folyékony összetevőkhöz pedig citrom levét adjuk. Teljesen természetes lesz a tésztánk, és a sütőporhoz hasonlóan meg fog emelkedni, nem is kicsit!

-Kerüljük a szalakálit, mivel ez a vegyület kevéssé bomlékony és a keletkező ammóniát magas hőmérsékleten a tészta könnyen visszatartja!

4. kérdéskör: zsírok olajok: mikor mit?

A klasszikus dédanyáink korától - zsír, vaj - eljutottunk a modern korba, ahol előbb finomított olajat kezdtünk el használni, majd elárasztott mindent az oliva olaj őrület.

-Fontos tisztázni, hogy az oliva olaj nem jó mindenre! Hevítés hatására a benne található Omega 3 zsírsavak rákkeltő anyagokká égnek el! A hidegen sajtolt szűz olajakat, ne használjuk főzésre, helyette inkább a salátákhoz. Természetesen adhajuk a főtt ételekhez is DE csak akkor amikor a kész főttétel lehült kb 50 fokosra!

-Nagyon fontos kiegészítés, hogy csak szűz oliva olajat vásároljunk, ne dőljünk be a "szansa" kifejezésnek, mert ebben az esetben "a centrifugálás során keletkező maradványokból készülő olajat kapunk, melyet oldószerrel, további kémiai olajkinyerési eljárással nyernek ki a megmaradt olívamasszából." ( http://www.extraszuz.hu/tobbiek.html )

-Ha olajban sütünk ki valamit ilyen esetekben megteszi a közönséges finomított olaj is, mely jól áll ellen a magas hőmérsékletnek.

-Főzéshez, sütéshez a legjobb alternatíva a pálmazsír és kókuszzsír. Ellenálnak a hűnek, ugyanakkor tápértékük is megmarad. És mivel csak a fűszerek megpattogtatásához, vagy a zöldségek megpiritásához szükségesek, gazdaságosak is. Hisz tudjuk: a készételhez adagoljuk az omega zsírsavakban gazdag hidegen sajtolt szűz olajakat.

5. Hogyan hőkezeljünk?

A legjobb alapelv, hogy minél kevésbé. Étrendünk minél több nyers zöldséget, gyümölcsöt tartalmaz, annál több vitamin, enzim és nyomelem jut be a szervezetünkbe. A reggelinek elfogyasztott nyers gyümölcs megtisztítja a szervezetet, hasonlóan működik a vacsorára megevett nyers zöldségekből készült saláta is, mely könnyű vacsora is.

PÁROLÁSI TECHNIKÁK:

-lobogó vízben főzés: felejtsük el, hacsak nem akarunk minden tápanyagát vesztett, kilugozódott növényt enni. Tegyük fel a kérdést: a tea hogy készül? és mit csinálunk a teafilterrel? megesszük vagy kidobjuk? Ugyanez történik amikor a lobogó vízben főzünk zöldséget, gyümölcsöt.

-Forrázás: forró lobogó vízve rövid ideig megmártjuk a zöldséget: a lobogó vizes főzésnél jobb technika. A leveles zöldségek ebben az esetben is elvesztik tápértéküket. Egyéb esetben jobb technikának bizonyulhat.

-kuktában főzés: A lobogó vizes főzésnél kicsivel jobb, de nem a legtökéletesebb hőkezelési technika. Akkor használjuk ha héjastúl pároljuk a zöldséget, elsősorban: pl. héjában főtt burgonya. De a krumpli tápértéke is a héjában megsütve marad meg a legjobban.

-gőzben párolás: jóval reformabb megoldás. Ha ropogósra gőzöljük a zöldséget, akkor a vitaminok nagy része megmarad.

-VOK-ban, serpenyűben párolás: Ha röviden pirítjuk a zöldséget, hasonlóan megmaradnak az értékes tápanyagok. A VOK technika nem véletlen: a forró VOK serpenyű megpirítja a zöldség külső részét - íz és perzsanyagokat adva neki - mialatt a zöldség belseje nyers, ropogós marad, megőrizve a tápanyag értékét.

-Bő "zsíradékban" sütés: hátránya, hogy a hőkezelt étel magába szívja a zsiradékot, lényegesen jobban rocsolódik a forró zsiradékban zöldségünk tápanyagtartama. Kerüljük a használatát.

-Sütőben sütés: Alig használt, remek megoldás! A zsiradékkal nagyon vékonyan megkent tepszibe belehelyezzük az ízesített zöldségeket és fóliával lefedve megsütjük. Csodálatos ízvilág, megmaradt tápanyagok: mi kell még más? Ügyeljünk hogy ne süssük túl, a zöldség maradjon ropogós!

-Végül és nem utolsósorban, hacsak lehet, ne halmozzuk a hőkezeléseket, alapanyagainkat hagyjuk meg természetes állapotukban. Pl. a beizesített leveles zöldségeket bőven elég a többi forró összetvővel öszekeverni, további hőkezelés nem szükséges. Természetesen a gabonákat, hüvelyeseket főzzük meg, a leghatékonyabban - kuktában. Ezen dolgok hőkezelését is jelentősen le lehet rövidíteni, ha beáztatjuk őket. Pár pillanat alatt kész lesznek. Elhiszi e valaki hogy az áztatott bab pl 30 perc alatt kész? :)

6. Fehérjék természetes forrásai

A húst felcserélve divatosak mostanság a különböző fehérjekészítmények.

-A textúrált szója nem egészen az, mint aminek látszik, ipari nyersanyag sok lehetséges mellékhatással ( http://www.geocities.com/all_are_one.geo/hun/szoja.htm ) A nem GMO kezelt szójababot mértékkel használhatjuk bátran - pl. tofu, okra, szójatej otthoni előállítása. Figyeljünk arra azomban, hogy a szójának nagyon magas a fehérje tartama, könnyen allergiát válthat ki érzékeny személyeknél.

-A szójánál természetesebb megoldás a "búzából készült húsok" v. szejtán. Mi magunk is előállíthatjuk. Finomcsemege a gabonakolbász is.

-Azomban tudnunk kell, hogy a természetes fehérje források a legjobbak: fő fehéje foráss: hüvelyesek, különböző olajos magvak(melyek más nyomelemekben is gazdagok) Ezen kívül tartalmaznak fehérjét a gabonák és a zöldségek is! Nem kell tehát a fentebb említett mesterséges készítményekre hagyatkoznunk!

-A fehérje mítosz fontos elme a "komináció elve - gabona és hüvelyes együttes fogyasztása" Mára kiderült, bőven elég 24 órán belül fogyasztani "együtt" és így is teljes értékű fehérjéket állít elő a szervezet, miközben nem rúgjuk fel a szétválasztás szemléletét sem. Általánosan elmondható hogy a szervezet nem működik olyan szigorúan, mint ahogy a dietetikusok azt képzelik. Lehetünk lazák és kell is a lazaság, hisz nem a merev szabályok felálítása a cél! Hanem hogy könnyebb legyen az élet.

7. Egyéb nem "közismert" technikák egészség tippek:

-tiszta víz: Az alacsony ásványi anyag tartamú, tisztított vizek felgyorsítják testünk méregtelenítését. Bennük könnyebben oldódnak ki a tápanyagok - pl. teák - Segítenek, hogy a feles só távozzon a szervezetünkből. A legjobb módszerek a tiszta víz nyerésére: desztillált víz, reverz ozmózisos víz. Ihatunk forrás vizét, ha van lehetőségünk. Az ásványvizeket kerüljük, ha lehetséges: magas ásványi anyag tartamuk nem tesznek jót a szervezetünknek. Az ásványi anyagokat szervezetünk ételeinkből bőséggel fedezi, nincs szükség holt ásványi anyagokra, szerves formában tartalmazzák a különböző élelmiszerek.

-Csíráztatás: a magvakban jelentősen megszaporodnak a tápanyagok, az eszenciát esszük meg ilyenkor a növénynek. Törekedjünk, hogy a csírákat beépítsük az étrendünkbe: könnyen felszívódó és értékes tápanyagokhoz jutunk!

http://www.vegetarianus.hu/irasok/csira.html

-Zöldségek, gyümölcsök frissen nyert leve: pl. lépréseléssel. Tápanyagokban gazdag koncentrátumot kapunk, ne feledkezzünk meg a rostbevitelről! A leveket mindíg éhgyomorra igyuk!

-Rostdús táplálkozás: a rostok bár tápanyaggal nem bírnak, segítik a bérperalsztikát, a méregtelenítést. Törekedjünk, hogy rosotdúsan táplálkozzunk. Emésztőrendszerünknek kíváló szolgálatot tesz a sok !!! folyadékkal-vízzel- fogyasztott egész lenmag. Éhgyomorra. Kítűnően lepucolja a bélfalat.

-puffadás elleni tippek: étkezés után rágcsáljunk el ánizsmgot -kb 1 mk/tk mennyiségben. A puffadást megelőzni úgy tudjuk, ha gyümölcsökhöz fahéjat, zöldségekhez édes pirospaprikát használunk. A köményfélék is remek puffadásgátlók-hasznájuk főzéshez- vagy: ezekből készült tea remek segítség lehet. Pl.: 1:1:1 - koriander, ánizs, édeskömyény(világos-zöldes színű)

-aprítás: szabályozhatjuk ezzel, mennyire hűkezeljük zöldségeinket. Érdemes minél apróbbra darabolni és elég röviden hőkezelni. Ezzel időt is spórolunk meg magunknak.

-természetes étrendkiegészítők: nem szükséges drága vitaminokat szedni: az inaktív sörélesztő por jó B vitamin komplex, vas és D vitamin forrás. A virágpor gazdag teljes értékű fehérjékben, vitaminokban, nyomelemekben.

-ételtársítás szemlélete: szénhidrátot NEM társítunk: fehérjével/ keményítővel. Fehérjét NEM társítunk magvakkal. Gyömölcsöt csak önnálóan fogyasztjuk és éhgyomorra. A zöldségek illenek viszont a szénhidráthoz/fehérjéhez/keményítőhöz. Ezt a szabályt betartva meg fogjuk látni mennyivel könnyebb lesz az emésztésüönk, hogy fel fog gyorsulni az anyagcsere.

-savas-lúgos élelmiszerek aránya: A lúgos javára legyen az arány 70-30% Bővebben erről ITT:

http://www.napfenyes.hu/eletmod_es_gyog ... apjan.html

-természetes étel helyettesítések:

http://www.napfenyes.hu/eletmod_es_gyog ... kokra.html

-Néhány méregtelenítési tipp:

http://www.napfenyes.hu/eletmod_es_gyog ... kurak.html

Természetesen lehetetlenség minden tippet trükköt leírni. Nagyjából ezek azok a dolgok, amit nap mint nap alkalmazok. És ha megriadnánk a sokaság láttán Ne keseredjünk el - fokozatosan alakítsuk át szokásainkat, fordoljunk szeretettel és türelemmel önmagunk felé. Az egészség gyümölcse idővel megérik. Huszonévesen sok év tapasztalat után még mindíg tanulom, hogyan legyek egészséges(ebb). A legjobb módszer erre: figyeljük testünk jelzéseit. Hisz tudjuk elméletek tonnái sem érnek fel egy gramm gyakorlattal.

JÓ EGÉSZséget!
Avatar
giyandeva
Grafomán
 
Hsz: 790
Csatlakozott: 2006. feb. 7., kedd 1:00
Tartózkodási hely: Székesfehérvár


Vissza: Táplálkozás

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 2 vendég

cron