A Coca-cola "környezetvédő tevékenységéhez" annyit fűznék hozzá, hogy a múltkor nagyon hosszan beszélgettünk a párommal arról, hogy a CSR (Corporate Social Responsibility - vállalatok társadalmi felelősségvállalása) egyenlő-e a marketinggel, vagy annál több. valahogy oda jutottam, hogy eredetileg többnek kellene lennie, nem csupán marketingnek. az egy más kérdés, hogy magyarországon jelenleg tényleg csak marketingeszközként használják...
nyáron írtunk egy közvetlen EU-s pályázatot a témában, ezért elmerültem a kutatásokban, szakirodalomban is. az igazi CSR ott nyilvánul meg, ahol nem verik nagy dobra. viszont akik nagy dobra verik, azok pont a multik, ezért a kutatások szerint az emberek többsége úgy gondolja, hogy a multik nagyobb mértékben adományoznak, figyelnek a környezetükre, stb. pedig ez nem feltétlenül így van, csak a médiában ők jelennek meg, és hirdetik ezt magukról. azonban a kisebb cégek is olykor megteszik ezt, sokkal szűkösebb anyagi lehetőségeikhez képest nagyobb mértékben, mint a multik... csak éppen nem hangoztatják.
persze mindig volt, van és lesz is olyan vállalkozás, vállalkozó, aki azért adományoz, hogy cserébe szerepeljen itt-ott a neve, és így legyen szimpatikusabb az embereknek. szerintem az igazi CSR nem ilyen alapon kell, hogy működjön. az tény, hogy hasznot hoz a vállalkozásnak, illetve az egész emberiségnek, azon belül a vállalkozásnak, ha felelősen gondolkozunk a környezetünkről, de nem a haszonszerzés az elsődleges mozgatórugója a társadalmi felelősségvállalásnak.
ezért is vagyok egy kicsit mérges, vagy inkább csalódott, amikor ilyen coca-cola-s dolgokat látok, mert egy ilyen szép célt, eszmét lealacsonyítják egyszerű, ráadásul átlátszó marketingeszközzé. félreértés ne essék, én is szeretem a marketinget, jó dolognak tartom, HA jó célokat szolgál. de ez, úgy érzem, nem az a helyzet.
"az ön egészségéért", vagy valami hasonló szlogent láttam ma reggel a buszmegállóban egy kis furgonon. rögtön felkaptam a fejemet, hogy milyen cég hirdeti így magát. a csalódás nem maradt el, majd röviddel utána a felháborodás sem: egy gyógyszernagykereskedő cég vette magának a bátorságot, hogy ezt írja az autójára...
no comment. a már sokat emlegetett egészségügyi maffia c. könyvet tudnám itt is felhozni, ajánlani.