Kirpal Singh:
A vegetáriánus étrend szellemi vonatkozásai
Mindennapi kenyerünket éppen ezért homlokunk verejtékével kell előteremtenünk, nem függhetünk mások keresetétől. Becsületes és hasznos elfoglaltságból ? legyen az szellemi vagy fizikai ? kell megélnünk, amely mentes minden ravaszságtól, álszentségtől, rosszakarattól és gyűlölettől, mert a karma törvénye kérlelhetetlenül működik. Minden cselekedet következményektől terhes, és így végtelen sorozatban, végeérhetetlen folytonosságban zajlik a cselekedetek és visszahatásuk áradata.
Ezért olyan fontos a becsületes megélhetés, jövedelmezzen bármilyen keveset. Becsületes foglalkozásból nem válhatunk gazdaggá. A gazdagok a szegények és elnyomottak, a nehéz, szolgai munkát végzők sóhajaiból gyarapodnak, és saját embertársaik vérét szívják. Épp ezért nem szabad drága és ízletesnek tűnő ételek iránt áhítoznunk, mert ezek maguk is a sanyargatás, az élősködés keservét hordozzák magukban, és az alacsony sorúak kimondhatatlan fájdalmával szennyezettek. Ha fogyasztunk ezekből az ételekből, ugyanolyan szerencsétlenekké válunk hosszú távon, mint azok, akik elkészítették a táplálékot. Mindannyiunkat a pokol láthatatlan tüze emészt, te mégsem ismered fel ezt.
Amint tudjátok, az étel van az emberért, nem pedig az ember az ételért. Táplálékunkat, mint az életben minden mást, a legmegfelelőbb módon kell felhasználnunk. Az, aki ínyencségek rabja, nem tud semmilyen hasznos dolgot cselekedni. Az étvágy helyes szabályozásával azonban uralkodhatunk testünk teljes fizikai és mentális működésén. Az egyszerű étel sokkal táplálóbb és teljesebb értékű, ily módon hasznosabb a szellemi előrehaladás szempontjából, mint az összes többi, ún. különleges, ínyenc étel, amelyet a modern szakácsművészet remekel. Az egyszerű étrend mindig kellemes közérzetet biztosít, és megteremti a tudat komolyságát. Segítségével megélhetésünkhöz mérten ? legyen az korlátozott akár ? élhetünk, anélkül hogy mások felé nyújtanánk könyörgőn a kezünket. Amikor a hosszú közszolgálat után elértem a nyugdíjkorhatárt, és a főnököm jóindulatúan megkérdezte tőlem, nem akarok-e még tovább dolgozni, udvariasan elhárítottam ajánlatát, és azt válaszoltam, nem kívánom, hogy meghosszabbítsák a munka-lehetőségemet, mert már utánaszámoltam, hogyan tudok megélni a kisebb összegű nyugdíjból.
A friss levegő a helyes táplálkozás leglényegesebb alkotóeleme. Vegyünk mély lélegzetet, tartsuk vissza kis ideig, majd lélegezzünk ki teljesen, így a test minden tisztátalansága eltávozik. Fogyasszunk sok gyümölcslét és tiszta vizet, hogy az egész emésztőrendszert alaposan átmossuk és megtisztítsuk. Kerüljük el a különféle fűszeres, üdítő és szeszes italokat, valamint a mámorító szereket, mert ezek a tudatot és az intellektust betegessé teszik. A rendszeresen fogyasztott, mindennapi legfontosabb élelmünk a gyümölcsök és a gabonafélék legyenek.
1921-ben, amikor a katonaságnál a 36-os szikh egységben gazdasági tiszt voltam, egy tisztiszolgát rendeltek mellém, akinek az volt a feladata, hogy főzzön nekem. Azt mondtam neki, nem foglalkozom azzal, mi történt vele a múltban, ha Isten szent neveivel ajkán készíti el az ételt, és közben nem enged be senkit a konyhába, hogy a tudatát üres fecsegéssel foglalja le. A szakács megígérte, minden rendben lesz, és eszerint jár el, de a negyedik napon, amikor meditálni akartam, úgy éreztem, a tudatom nem engedelmeskedik. Éjjel volt már, de előhívtam a szakácsot, és megkérdeztem tőle, volt-e valaki a konyhában aznap, miközben az ételt készítette. Először azt felelte, nem, végül azonban bevallotta, hogy odajött hozzá valaki, beszédbe elegyedtek egymással, és így Isten édes emlékezetéről elterelődött a figyelme. Figyelmeztettem, ne tegyen ilyet többet, s ezek után mindig szigorúan betartotta parancsaimat. A legjobb módszer tehát, amellyel megmérhetjük a szellemi előrehaladás mértékét, és a magunkhoz vett étel tisztaságát mind a beszerzés, mind az elkészítés tekintetében, ha megfigyeljük, milyen mértékben tudunk a szellemi gyakorlatok alatt összpontosítani.
Sheikh Sa'adi, a perzsiai Shiraz nagy misztikus költője, mindig arra intett, hogy a gyomrot a táplálék bevitelével kapcsolatosan négy részre kell osztani: Két részt kis mennyiségű egyszerű étel töltsön, Egyet friss és tiszta víz, miközben egyet tarts fenn Isten Fényének.
Baba Jaimal Singh Ji, korának nagy Mestere, annak idején mindössze kenyeret vagy csapátit vásárolt, kendőbe kötötte, és felfüggesztette egy fa ágára. Egész nap meditált, és amikor kijött a Samadhiból, magához vette a kenyeret, vízbe mártotta, elfogyasztotta, majd újra meditálni kezdett. A teljes őrlésű gabonából készült kenyér önmagában tökéletes étel. Létfontosságú elemeitől fosztjuk meg a gabonát, ha lehántjuk a szemeket, és a fennmaradt részt villamos árammal működő malmokban fehér lisztté őröljük. A hántolatlan gabonaszemben eredetileg benne lévő foszfor és olaj tönkremegy, és az eljárás során nyert fehér lisztből gyúrunk ehetetlen masszát, ami valójában nem jó semmire.
Jómagam gyakran láthattam Hazur Baba Sawan Singhet, amint mindig nagyon egyszerű, néhány teljes értékű elemet tartalmazó, igen kis mennyiségű ételt vett magához.
Minden Szent mértékletesen, szerényen étkezett. Így tett Shamaz Tabriz, a muzulmán hívő lélek és Swami Shiv Dayal Singh Ji is. Mindketten a következő elv szerint éltek: Kevesebbet egyél, és boldog maradsz.
Az egyszerű étel és a magasztos gondolkodás mellett, amely magas erkölcsiséggel és tiszta életvitellel párosul, a szervezet számára nincs szükség semmi olyan élénkítő vagy serkentő szerre, amivel manapság elárasztják a piacot. A fényűző, ínyenc ételek fogyasztása nemcsak ,,lefullasztja" a gyomrot, hanem rendkívül veszélyes következményekhez vezet. Sokan gyakran panaszkodnak arról, hogy nem haladnak az ösvényen, mégsem veszik észre, mindez a hibás étrendnek és a helytelen életmódnak köszönhető ? Mohamed próféta például nagyrészt üres árpakenyéren élt.
Madarat tolláról, embert barátjáról ismerni meg, tartja a mondás. Ha tudni akarjuk, hogyan fejlődik gyermekünk, figyeljük meg, milyen társaságba jár, ebből könnyen következtethetünk az ő állapotára is.
Mindanyiunkat Isten teremtett, és mindannyian testet öltött lelkek vagyunk. A lélek Istennel egylényegű, és Ő mindegyikünkben benne van, ezért kell szeretnünk egymást. Szent Pál egész életét ennek a tanításnak szentelte. A Koránban szintén erről olvashatunk: Ó ember, tégy jót Légy jó szüleidhez, rokonaidhoz, az árvákhoz, a szükséget szenvedőkhöz és a szegényekhez, felebarátaidhoz és társaidhoz, Ily élet örvendezteti Allahot. Allah mindannyiunkban benne van, A gőgössel, ki önző, Isten nem törődik.
A Mahábháratában, az ősi indiai eposzban olvashatjuk, hogy a jó cselekedet a tiszta és szűzies élet külső jele vagy megnyilvánulása. Ahogyan a fa gyümölcséről ismerszik meg, ugyanúgy az ember is tettei által. Nagyon értékes tanítás ez, mert hozzásegít ahhoz, hogy jólétben élhessünk, és elismerést szerezhessünk itt, ebben a világban, és e világon túl egyaránt. Így leszünk minden teremtmény barátja, mert szilárd elhatározásunkká válik a nem ártás szelleme, és közülük egynek sem, még a méhnek vagy az aprócska hangyának sem fogunk ártani. Aki így él, egy nap bizonyosan megismeri az igazságot.
Az erényes életet élő ember soha nem fog semmilyen gonosz tervet szőni mások ellen, soha nem jön ki a sodrából, és nem válik izgatottá. Ezek az emberek magas kort érnek meg. Az életfolyamatot a szervezetben a lélegzés szabályozza. Normális állapotban a lélegzetvétel egyenletes és ritmikus, percenként kb. tíz-tizenkét alkalommal történik. Amikor azonban valaki dührohamot kap és őrjöng, percenként húsz- huszonhárom alkalommal vesz levegőt. Valóban igaz tehát a mondás: a jó cselekedetek vagy az erényesség meghosszabbítják az életet, míg a gonosz tettek vagy bűnök megrövidítik azt.
Ne feledjétek, ha nem éltek helyes és etikus életet, hiába cselekedtek dicséretes tetteket, nem juttok sehová. Próbáljatok a Mester előírásai szerint élni! Csak akkor lesz súlya szavatoknak barátaitok előtt. Nem prédikálhattok szűzies életet vágyakkal a szemetekben. Senkit sem tudtok bolonddá tenni még egy pillanatra sem. Előbb vagy utóbb mindig kiderül az igazság, nem lehet hosszú ideig az emberek bizalmát élvezni, ha hamisan cselekedtek. Nem fognak megbízni bennetek, és már az arcotokra nézve eldöntik, nem vagytok érdemesek a bizalomra. Ne haragudjatok rám, ha arra a kérdésre, miért illetnek igehirdetőket vagy bizonyos társaságokat rossz szavakkal, azt kell válaszolnom, azért, mert nem élnek azok szerint a tanítások szerint, amelyeket másoknak prédikálnak.
Röviden tehát, meghatároztuk a Panch Shila vagy az öt alapvető igazság alapját, amelyre a szellemiség csodálatos kastélyát építhetjük fel. Ez az öt alapelv a következő:
Nem ártás gondolatban, szóban, és cselekedetben.
Igazságosság.
Tisztaság.
Szeretet mindenki iránt, senki iránt nem táplált gyűlölet vagy ellenérzés, függetlenül az illető beosztásától, vagyoni helyzetétől és tanultságától.
Önzetlen szolgálat fizikai és anyagi értelemben, szívesen osztozni mások örömében és bánatában egyaránt. Az élő Mester kettévágja a beavatott életének Gordiusi csomóját. A Mester tanítványa tartózkodik a bűnöktől.
Azok, akik követik a fenti alapelveket, gazdagabbá fogják tenni életüket. A tudatot és a kifelé ható képességeket ellenőrzésük alá vonhatják az élő Mesterszent segítségével elnyert kapcsolat által, amely Isten élő Igéjéhez fűzi őket mindörökké.
(A vegetáriánus étrend szellemi vonatkozásai 1958 júliusában jelent meg először ezen a címen Kirpal Singh 10. Körleveleként. Azóta több ízben újra megjelentették, Donna Kelley Tudományos táplálkozás és vegetáriánus szakácskönyv c. könyvében (Sat Sandesh, 1970 június) előszóként szerepel. A közölt fordítás a The Way of the Saints c. könyvből származik.)
www.santmat.huDátum: 2004. december 30. csütörtök, 08:00 Küldte: tami