VEGETARIZMUS - GONDOLATOK

Erőszakmentesség, erkölcs, moralitás, elvek, értékrendek, stb. -

VEGETARIZMUS - GONDOLATOK

HozzászólásSzerző: Boldogsag » 2011. nov. 24., csüt. 12:03

Dátum: 2007. május 22. kedd, 09:00 Küldte: boldogsag


Olvasd el, ha segíteni akarsz magadon, a bolygón, és sok millió állaton!


Gondold meg. Jövőre 90 millióval több ember lesz. Ez nagyon megterheli az élelmiszer forrásokat. Tehetetlennek érzed magad? Ne érezd. Te is tehetsz valamit, ami könnyít a terhen, segít abbam, hogy sok millió ember ételhez jusson, drámaian javíthatsz az egészségi állapotodon, sok millió állatot menthetsz meg a rémülettől és haláltól. Egyszerű: légy vegetáriánus!



Egészségesebb.

A vegetáriánusok egészségesebbek, mint a húsevők. Ez tény. A tudományos vizsgálatok kimutatták, hogy a vegetáriánusok sokkal kevesebb olyan betegségtől szenvednek, mint a rák, szívbaj, magas vérnyomás és egyéb általános egészségi problémák. 1994-ben számolt be a British Medical Journal egy vizsgálatról, 5000 húsevőt és 6000 nem húsevőt vizsgáltak meg, és megállapították, hogy vegetáriánusoknál 40 %-kal kevesebb a rák, 30 %-kal a szívbaj kockázata (Oxford Vegetarian Study). Amerikában 50,000 vegetáriánust vizsgáltak, akiknél nagyon kevés volt a rákos megbetegedés (Hetedik Nap Adventistái, Massachussets). Becslések szerint az alacsony zsírtartalmú, vegetáriánus étrenden 80 %-kal csökken az ételmérgezés kockázata. Minden évben több bizonyítékot találnak a vegetáriánus étrend előnyeire.


Humánus.

Világszerte az állatok millióit ölik le a vágóhidakon. Amerikában minden órában megölnek kb. félmilliót, Angliában évente 600 milliót. Az ausztrál értékek ezzel arányosak. Ez nem más, mint tömegmészárlás. Az állatok nagyon sokat szenvednek. Az ölés rémületéről nem is beszélve, sokat szenvednek és félnek a rutinszerű csonkításoktól, és szállítás során.


Gazdaságos.

A hús költséges a gazdaság számára. Manapság olyan sok ember éhezik a világon, hogy az előállítása bűnös ételpazarlás. A húst szolgáltató állatokat tökéletesen jó gabonán tartják, amit oda lehetne adni az éhező embereknek. Például, 17 kg gabona, bab, magvak stb szükséges 1 kg marhahús előállításához. Ez olyan, mintha 17 $-t tennénk be a bankba, és 1 $-t kapnánk lejáratkor! Nagy földterület kell, ahol megteremnek az állati tápként használt termények. Amerikában a termés 70%-át állatokkal etetik fel. Közben valahol a világon minden 2 másodpercben éhen hal egy gyerek. Ahogyan a világ lakossága növekszik, úgy csökken a megművelhető terület.


Környezetbarát.

Közép-Amerikában egész erdőket vágnak ki vagy gyújtanak fel, hogy legyen hol legeltetni a teheneket. A legtöbb ilyen tehén rossz minőségű hamburgerként végzi az észak-amerikai szemét kaja-piacon. A tehén patája kemény, tönkreteszi a talaj sérülékeny, felső rétegét, miközben minden egyes állat naponta több, mint 300 l metánt („üvegház" gázt) termel. A legeltetés miatt kivágott fákat ott hagyják, hogy elrothadjanak. Ezeket a termeszek eszik meg, akik még több metánt termelnek, mint a tehenek. Ami a súlyt illeti, csak a tehenek többet nyomnak, mint a bolygó egész emberi lakossága. Egy újabb Greenpeace jelentés szerint Kalifornia tejipara annyi vizet használ, amellyel el lehetne látni egy 22 milliós várost. A disznóólak, istállók, csirkegyárak elfolyó vize beszennyezi a folyórendszereinket. Egy NSW hírlevél rámutat arra, hogy az egykori Homeebush vágóhidak szennyezték a legjobban Sydney partmenti vizeit.


Mítoszok robbantása.

Érthető, hogy az emberek nem szívesen változtatják meg az étrendjüket. Úgy látszik, mindenki ismer „valakit," aki olyan sápadt, mint a főtt krumpli, amióta nem eszik húst. Az igazság az, hogy a változatos vegetáriánus étrend biztosítja az erős és egészséges élethez szükséges fehérjéket és tápanyagokat (American Dietary Association Study). Ritkán említik a sok millió konvencionálisan étkezőt, aki székrekedéstől, alultápláltságtól, köszvénytől szenved, egy seregnyi más bproblémája és betegsége van, mert hiányoznak az étrendjükből a friss gyümölcsök és zöldségek, és ott van a hús káros hatása. Angliában az University of Surrey végzett vizsgálatokat. Úgy találták, hogy a vegetáriánusok jobban tápláltak, mint a húsevők, étrendjük közelebb áll ahhoz, amit az állam saját egészségügyi tanácsadói ideálisként ajánlanak.


Nem úgy terveztek minket, hogy húst együnk?

Egyáltalán nem. Sokan mondják, hogy húsevők vagyunk, mert éles fogaink vannak. Ez olyan, mintha a borítójáról ítélnénk meg egy könyvet. Nézz bele, és megtudod, miről van szó. Az emésztő rendszerünk a növény- és gyümölcsevőkéhez hasonlít. A bél nagyon hosszú, ami lehetővé teszi a tápanyagok lassú emésztését. Ezzel szemben a húsevők béltraktusa rövid, hogy a hús gyorsan áthaladjon a testen, mielőtt megrothad, és mérgező lesz. A gyors áthaladást kompenzálja, hogy a húsevők gyomrában a savkoncentráció tízszerese a vegetáriánus emlősökének (és az embernek), ez teszi lehetővé, hogy a húst gyorsan megemésszék. Ha mi emberek húst eszünk, az rothadni kezd, mielőtt elhagyta volna a testet, és gyakran okoz olyan rendellenességeket, mint székrekedés és bélrák. Biztos, hogy minél több rostot fogyasztunk a hússal, annál gyorsabban halad át a beleken, de minek egyáltalán húst enni? Csak a növények tartalmaznak rostokat, és a jó vegetáriánus étrend minden, a testnek szükséges rostot biztosít, nem kell mesterségesen pótolni. Ha komolyan csökkenteni akarjuk a koleszterol felvételt, a vegetáriánus étrend a legjobb választás, mivel csak állati termékek tartalmaznak koleszterolt.


Mit eszem?

A legtöbb ember úgy képzeli el a vegetáriánus étkezést, hogy megeszi a köretet, hús nélkül. A konvencionális húsevő számára ez olyan, mintha valaki eladna egy autót, amiből hiányzik a motor. Semmi nem lehetne távolabb az igazságtól. A vegetáriánus sokféle, és sokféle módon elkészített ételt fogyaszt.

Jó vegetáriánusnak lenni annyi, mint kalandvágyónak, az étellel szemben nyitottnak lenni. Nem csak megesszük az előre megtervezett ételeket, nap nap után. Sok alapvető vegetáriánus élelmiszer származik különféle országokból, a száraztészta sok száz évvel ezelőtt jutott el hozzánk Kínából Itáliába, majd hozzánk, a tofu szintén Kínából, és a tempeh Indonéziából. A tofu szójababból készített túró, a tempeh egyfajta dióízű sajt, amely fermentált szójababból készül. Gazdag enzimekben, és könnyen emészthető. Mindkettő kapható a bioboltokban, és a nagy szupermarketekben. Ezek nemcsak a húst helyettesítik; önmagukban is tápláló ételek, amelyek évszázadok óta kiváló fehérjeforrásoknak bizonyulnak.


Honnan kapom meg a fehérjét?

A természetben nagyon sok a fehérje. Előfordul minden élőlényben, állatban és növényben. A gyümölcsön és zöldségeken kívül jó fehérjeforrások a száraztészta, lencse, rizs, krumpli, szójabab, csicseri borsó, diófélék, gabona és magvak, tojás és tejtermékek mérsékelt ahasználatával, vagy anélkül. A szükséglet a súlytól, magasságtól, stb. függ, és a napi követelmény 20-90 gr között lehet. Ha minden nap sokféle ételt eszünk, könnyen fedezhetjük az egyéni szükségleteinket. A fehérje megítélése drámaian változott az elmúlt években. Helytelennek bizonyult a régi felfogás, "fehérjéből soha nem lehet elég." A felesleges, a test által nem hasznosított fehérjét is le kell bontani, ki kell üríteni, mint salakot. Sok betegségben a túl nagy fehérje adag a bűnös. Pl. osteoporosis esetén a kalciumveszteség jelentős kapcsolatban áll a magas fehérjetartalmú ételekkel.


Mi van az olyan ásványi anyagokkal, mint a vas és a kalcium?

Az egészséges vegetáriánus étrendnek minden szükséges tápanyagot biztosítania kell. A C-vitamin akár 30 %-kal javítja a vas felszívódását. Mítosz, hogy csak a húsból kaphatunk elegendő vasat. Ott van a reggeli gabonapelyhekben, teljesbúza termékekben, szójatermékekben, hüvelyesekben és leveles zöldségekben is. A fáradtságot nem szükségszerűen vashiány okozza. Az ok lehet kevés alvás, depresszió, stressz, és helytelen étkezési szokások (szemét kaja a gyorséttermekből.
Valamennyi nyers növényben találni kalciumot olyan mennyiségben, amely a felnőttek és a növésben levlő gyerekek szükségleteit egyaránt fedezi. Akármennyi kalciumot veszünk fel, a belekből csa annyi szívódik fel, amennyi elég a testnek. Jó kalciumforrások a szézámmag, tofu, mandula, szójabab, petrezselyem, zöldségek és dúsított szójatej. 6,500 kínait vizsgáltak meg nemrégen, és azt találták, hogy még azok is kétszer annyi vashoz jutottak, mint az átlagos észak-amerikai, akik nem ettek állati termékeket. Bár nem fogyasztottak tejtermékeket, az osteoporosis szinte ismeretlen volt.


Hogyan kezdjem?

A kezdés legjobb helye a konyha. Vegyen egy szakácskönyvet, és lásson neki a főzésnek. Hamarosan megszokja az ételfajtákat és a készítés módját. Az ízlés alkalmazkodik a vegetáriánus ételhez. Ha nem bízik a szakács-tehetségében, beiratkozhat egy főzőtanfolyamra. Ezzel kapcsolatban sokszor találni információt a bioboltokban.
Lehet, hogy először furcsán hangzik a lemondás a húsról, de ugyanígy van ezzel a dohányos is, ha azt mondják neki mondjon le a cigarettáról. Ha úgy érzi, nem tudja egyből elhagyni a húst, egyen belőle egyre kevesebbet. Fogyasszon többet más ételekből, úgymint bab, gabona, diófélék, magvak, tofu, tempeh, gluten és egyes alacsony koleszterol tartalmú ételek (pl. burgerek és kolbászok), amit most a bioboltokban és a szupermarketekben kapni lehet.


Miért eszik olyan sok ember húst?

A húsevés, abban a mennyiségben, ahogy az a mi társadalmunkban folyik, igazából az ipari forradalommal kezdődött. A jobb gépek hatékonyabb mezőgazdasághoz vezettek. A terményfelesleget föletették az állatokkal, és az állatokat megették azok, akiknek telt a húsra. Így lett a húsból státusz szimbólum. Sajnos a státusz szimbólum szokássá fejlődött, és most a gazdagabb országokban a legtöbben azt gondolják, hogy ez az étrend normális része. Most, az új évezredben igazán itt az ideje, hogy visszatérjünk őseink egészségesebb, kevésbé pazarló étrendjéhez.

Ma a hús- és tejipar tartja fenn a mítoszt, komoly reklámozással, hogy szükségünk van a termékeinkre (számoljuk csak meg, mennyi a reklám a televízióban). Őket követik a gyógyszergyárak, amelyek hormonokat, antibiotikumokat, növekedés-gyorsítókat szállítanak az állattartóknak. Sok érdek fűződik ahhoz, hogy továbbra is fogyasszuk az állati termékeket. Sajnos csak a mi érdekeink vesznek el a reklámok dzsungelében. Az egyéni egészség és az egészséges környezet a helyes étkezési szokásokkal kezdődnek, és ezt a legegyszerűbben és a leghatékonyabban a vegetáriánus életmóddal lehet elérni.


Változtatás

A változtatás soha nem könnyű, különösen ha meg kell magyarázni a barátoknak és a családnak. De megkönnyíti a tudat, hogy ezzel a változtatással nagyon sokat enyhítünk a bolygó környezeti terhelésén, egészségesebbek leszünk, és végső soron az állatok millióit mentjük meg a kegyetlenségtől.

Nem számít, hogy valaki egyik napról a másikra lesz vegetáriánus, vagy hosszabb idő alatt. Fontos az, hogy elinduljon az úton. Már a húsfogyasztás csökkentése is hatalmas különbség.

Gondoljon arra is, hogy jó társaságban vagy.
Forrás:

www. animal-lib-org.au
Fordítás: Szilágyi Márta - Rohini d.d
Avatar
Boldogsag
Grafomán
 
Hsz: 1064
Csatlakozott: 2005. ápr. 21., csüt. 0:00


Vissza: Vegetáriánus életről általában

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 2 vendég

cron