2005. január 6, csütörtök, Vízkereszt
386: Siricius pápa levélben közölte a római zsinat döntését az afrikai püspökökkel: "Aki a bűnbocsánat után fölveszi a földi hadsereg övét, azt nem szabad fölvenni a klérusba." (3. kánon)
(Évtizedekkel a konstantini fordulat, az államvallássá válás után is hatott még az ősegyház erőszakmentes hagyománya.)
Nawesh – Azért nagyot fordult azóta a világ kereke. Isten nevében háborúk törtek ki, fegyvereket áldottak meg, embereket (és állatokat) öltek.Talán azért Istent is meg kellett volna erről kérdezniL
- - - - -
1412: Szent Johanna, Jeanne d'Arc francia nemzeti hősnő születése (+1431. máj. 30.). Az "orléans-i szűz", lotharingiai parasztlány a francia-angol százéves háborúban a sorozatos vereséget szenvedett franciák élére állt, látomására hivatkozva égi küldöttként lépett fel az ostromlott Orléans felmentése és a trónörökös megkoronázása érdekében. A hadiszerencsét hihetetlen módon megfordította, a franciák bevonultak Reimsbe is, ahol VII. Károlyt megkoronázták. Udvari és egyházi körök nem nézték jó szemmel Jeanne sikereit, népszerűségét, így árulás folytán angol fogságba esett. Az angol befolyás alatt álló egyházi körök eretneknek ítélték, máglyán halt meg. 1456-ban a francia befolyás alatt álló egyházi körök rehabilitálták. 1920-ban szentté avatták.
Nawesh – Luc Bessonnak készült egy gyönyörű filmje Jeanne d’Arc-ról. Milla Jovovich jétszotta a főszerepet. A fiatal Jeanne azt hitte, hogy Isten parancsára, Istenért cselekszik. Amikor a máglyára várt, megjelenik neki a lelkiismerete (A vegetárius Dustin Hoffmann játssza)és szembesíti tetteivel. Zseniális film…
- - - - -
1568: Tordán tartották a vallási türelmet a világon elsőként meghirdető, törvényben szabályozó erdélyi országgyűlést jan. 6-13. közt, János Zsigmond fejedelemsége idején. Ekkortól számítható az Unitárius Egyház megalapitása is.
Nawesh – tanulhatnának ebből a mai egyházak, vallások is… Mert a politikai küzdelmeket, anépek közötti villongásokat gyakran vallási köntösbe burkolják. Mintha a Mindenhatóra hivatkozva megbocsátást nyerhetnénk az elkövetett szörnyűségek alól. Az Irakban, Afganisztánban, vagy éppen Madridban robbantgató emberek Allah nevében cselekednek. Az Irakban harcoló amerikai katonák közül sokan keresztes hadjáratnak fogják fel hódító hadjáratukat. A dél-ázsiai szökőár rövid időre elfeledtette az ellentéteket. De pár nappal később Sri lankán a tamil, hindu lázadók már nem akarták beengedni területükre a buddhista, szingaléz többségű kormánycsapatokat, hogy segítsenek a lakosságnak…
- - - - -
1822: Heinrich Schliemann német műkedvelő archeológus születése (+1890. dec. 26.). Trója romjainak felfedezője. 1863-ban a homéroszi szövegek útmutatásai alapján kezdett ásni, és tíz évre rá megtalálta Tróját, Priamosz palotáját és felbecsülhetetlen aranykincseit. Ezután Mükéné keresésére indult, s 1876-ban feltárta Atreusz, Kasszandra és Agamemnón sírját.
Nawesh – 2004. egyik nagy filmje volt a Trója. Leányszobák képzeletének bajnoka, Bradd Pitt rohangált és öldökölt izmos, kidolgozott vádlijávalJ. Amennyiben valóban megtörtént a trójai háború, miről is szólt? Nőrablásról, arroganciáról, zsákmányszerzésről…
- - - - -
1919: Theodore Roosevelt politikus halála (szül. 1858. okt. 27.). New York állam rendőrfőnöke majd kormányzója, 1901-ben mindmáig legfiatalabbként lett USA elnök (1909-ig), nem választással, hanem alelnökként McKinley elnök meggyilkolása után. Agresszív politika Latin-Amerikában, a Panama-földszoros megszerzése, Kuba megszállása. Még aktív elnökként Nobel-békedíjat kapott 1906-ban "az orosz-japán háború befejezéséért folytatott közvetítő tevékenységéért".
(Ma az USA hatalmi szóval dönthet el viszályokat, de Roosevelt elnöksége idején még egyáltalán nem volt a mai világhatalom. A két világháborúban az európaiak összeverték egymást, az USA pedig nevető harmadikként, távoli hátországgal sértetlenül és győztesen került ki mindkettőből.)
- - - - -
1928: XI. Pius pápa még elutasította az ökumenét (a keresztény egyházak egységre törekvését). Csak az egy igaz egyházba való visszatérést tartotta elfogadhatónak.
Nawesh – az igazsághoz tartozik, hogy az ökumené még ma sem teljesen elfogadott minden keresztény körben. És mikor jutunk el odáig, hoyg elfogadom a másik embert (és nem vetem meg, nem küldöm gondolatban a kárhozat tüzére), ha Jézus, Allah, Buddha, Krishna vagy más néven nevezi Istent…)
- - - - -
1957: Kínában kampány indult "Virágozzék száz virág, versenyezzen száz gondolat" jelszóval, amelyet a másként gondolkodókkal szemben nagy leszámolás követett.
(Felszínre csalogatták, majd lekaszálták a száz virágot...)
- - - - -
Vízkereszt, a napkeleti bölcsek látogatása a gyermek Jézusnál.
(A Biblia nem beszél három királyról! A hatalom és a bölcsesség nem ugyanaz.)A templomokban tömjént és vizet szentelnek, innen a magyar vízkereszt elnevezés. A Nyugati egyház számára a vízkereszt a karácsony zárónapja. A keleti, görögkeleti, szír, pravoszláv és kopt egyházak által használt Julián naptár szerinti Karácsony. Ma is szokás még a vízkereszt napi házszentelés, amikor felírják a három napkeleti bölcs nevének kezdőbetűjét az ajtóra. Kezdődik a farsangi szezon.
Nawesh – Nos, vidám farsangot minenkinek. Milyen jó lenne, ha ez az időszak nem a csak a féktelen tobzódást jelentené mindenkinek és nem csak a mértéktelen alkohol és húsfogyasztás miatt volna lényeges…
- - - - - - - - - -
Jankovics Marcell: Jelkép kalendárium (részlet)
Vízkereszt
Vízkereszt, korábban Szentkereszt a latin egyház Epiphania Domini,az Úr megjelenése" elnevezésű, január 6-án tartott ünnepének magyar neve.
Vízkereszt a "karácsonyi tizenketted" (12 napos ünnep) zárónapja. (Innen az ünnep angol neve:" Twelfthday, Tizenkettedik nap".) A 354 napos holdév és a napév közt kereken 12 nap a különbség, s az évkezdéskor beiktatott pótnapok - a naptár más pontjain is találkozhatunk ilyenekkel - a különbséget voltak hivatottak eltüntetni Európa luniszoláris parasztnaptáraiban. A nép később e 12 nap ( ,számos napok, csonka hét, regölő hét") időjárásából jósolt az újév időjárására nézve. Epiphania görög szó, azt jelenti: "megnyilvánulás".
A pogány görög kultuszokban az istenség, megjelenését, és annak évenkénti megünneplését jelentette. Az őskeresztény egyház szinkretista hajlandóságából arra következtethetünk, hogy időpontja a pogány korban is az év elejére esett, a visszatérő napfényt köszöntő téli ünnepkör része volt.
~ Epiphania ünnepe először a III. században tűnt fel a keleti egyházban, mint Krisztus születése napja. Száz évvel később azonban Róma úgy látta jónak, hogy Krisztus születését a "Legyőzhetetlen Nap" (Sol Invictus) pogány ünnepével, a népszerű Míthras napisten születésnapjával (dec. 25.) egyeztesse, ezért Epiphania hamarosan új jelentést kapott. Nyugaton a háromkirályok imádásának, keleten pedig Krisztus Jordán folyóban való megkeresztelkedésének az ünnepe lett. Az utóbbi gondolatot később a római egyház is átvette, sőt hozzácsatolták Jézus első csodájáról (a víz borrá változtatásáról a kánai menyegzőn) való megemlékezést, azt tanítván, hogy e három evangéliumi esemény Jézus istenségének első "megnyilvánulásai", epiphánéi.
Krisztus keresztségének emlékére a vízkereszt ünnepi keresztelések napja volt. A katolikus egyház szokása szerint tömjént és vizet szenteltek e napon (szenteltvíz). Innen az ünnep magyar neve. A keleti egyházban a Jézus érintésétől megszentült Jordán emlékezetére a folyók megkeresztelése is szokásban volt. A görög, bolgár és a szerb papok pompás körmenet élén vonultak a folyó partjára, s ott a szertartás részeként fából vagy jégből faragott keresztet vetettek a vízbe, amit aztán edzett testű hívek egymással versengve halásztak ki.
A "vérfagyasztó" szokás magyarázatához tartozik, hogy a vízen úszó kereszt motívuma már Jézus keresztjének kora középkori legendájában is fölmerült. Eszerint a paradicsomi Tudás fájáról származó ágból vagy magból fa sarjadt. Ebből faragta Mózes azt a rudat, amelyre a rézkígyót szegezte fel (IVMóz 21,4-9). Keresztény értelmezésben ez az esemény a keresztre feszítés ószövetségi előképe. A fa - a legenda szerint - Jeruzsálembe került, ahol gerendahídként szolgált egy patak felett, amikor Sába királynője meglátogatta Salamont, letérdelt a híd előtt, mivel látomásban megjelent neki a jövő képe. (Nem is lépett a hídra, inkább átgázolt a patakon.) A gerendát később Bethezda tavának vizén úszva találták meg. Ez a tó gyógyító vízéről volt híres, utóbb ezt is a benne úszó majdani keresztfának tulajdonították. Innen halászták ki, hogy Jézus keresztjét ácsolják belőle.
A víz és tömjén megszenteléséből keletkezett a házszentelés szokása, amely viszont már a háromkirályok tiszteletéhez kapcsolódik. Vízkereszt egyházi jelképe, a sugárzó, arany betlehemi csillag is összekapcsolja a nap két szent eseményét.
Mind a házszentelésnek, mind a templomban szentelt víznek, amelyből minden család vitt haza, csodatévő erőt tulajdonított a nép. A házszentelésnek az egyház által megtűrt népi "előírásait" termékenységgel kapcsolatos hiedelmek formálták. A szentelő pap és a háziak viselkedésétől függött a tyúkok évi tojáshozama, a kender növekedése, sőt az is, párra lel-é az újévben a házbéli leány vagy legény. Hogy a papok részéről se teljék haszon nélkül ez a nap, miközben házról házra jártak, koledálók módjára alamizsnát gyűjtöttek, az ún. lélekpénzt. (A szláv koleda "kalendárium" szavunkkal közös tőről ered, s "újévet" is jelent.)
http://www.sulinet.hu/tananyag/97206/on/viz/viz63b.htm
Egy tanács a
www.valtozovilag.hu - ról:6. tanács Mindennap tedd fel magadnak a kérdést: "Mitől lehetne jobb a házasságom?"
http://www.ezenanapon.hu/main.php?reszletes=6879=1=6
1978 - A Szent Korona újra Magyarországon
http://www.valtozovilag.hu/ab/nap0106.htm
Több mint három évtized után tért haza a magyar állam önállóságának és függetlenségének ezeréves jelképe, a magyar nép legdrágább történelmi ereklyéje.
1945 elején Szálasi Ferenc nyilas vezetőnek menekülnie kellett, a koronát magával vitte, mivel az volt a véleménye, hogy "a Szent Korona és az államfő elválaszthatatlanok egymástól". A német kormány adott volna menedékhelyet a korona és a koronázási jelvények számára. A Szent Koronát tartalmazó ládát először Kőszegen őrizték, majd Szálasi intézkedésére 1945.01.12-én Velem községbe, onnan március 18-án osztrák (akkor német birodalmi) területre, a Mürzzuschlag melletti volt császári vadászkastély óvóhelyére vitték, majd Mariazellen keresztül a Salzburgtól keletre fekvő Atterseebe, végül a szomszédos Mattseebe szállították. 1945 áprilisában "a Szent Korona megmentése és biztonságba helyezése" érdekében a Szálsai által tartott utolsó koronatanács, majd a minisztertanács elhatározta, hogy a koronát elássák. A koronaőrség egyik tagjának visszaemlékezése szerint: "Egy üres, elhagyott benzineshordót kettéfűrészeltünk, ebben a kétfenekű hordóban akartuk biztoságba helyezni a koronát. A hordó két darabját egybetoltuk, a koronát, a jogart, az országalmát, a koronázási kardot és a palástot lepedőkbe csavarva beletettük, és május 5-én este elástuk a tóparton". A tópart menti mocsaras részen eltüntették az ásás nyomait, a koronaőrző ládát pedig tovább vitték, mintha az ékszerek benne volnának. Május 9-én a koronaőrség teherautója, Szálasival és főembereivel együtt a 8. amerikai hadsereg fogságába került. Az amerikaiak megszerezték a koronázási ládát, majd a Szálasi szárnysegédjénél lévő kulcsot is, aki azt vallotta, hogy Szálasi parancsa szerint "halála esetén öt évig tartsák a korona hollétét titokban, s ha akkor nem a nemzetiszocialisták kormányozzák Magyarországot, adjuk át a koronát megőrzésre a Német Birodalom Führerének". A láda azonban üres volt, végül - hosszas kihallgatás eredményeként - az egyik koronaőr elárulta, hogy Szálasi rendeletére Mattsee mellett, egy mocsárban elásták a koronát. Megtalálták az olajoshordót, amelyben "egy láda volt, abban vászonba csavarba a korona, amelynek belseje, bélése - a szövetrész - már teljesen el volt rothadva, ki is kellett szedni belőle". 1945. május utolsó napjaiban a koronát és a koronázási jelvényeket beszállították a majnai Frankfurtba, majd eltűnt a koronaőrség szeme elől. Az Amerikai Egyesült Államok őrizetébe került, előbb Európában, azután Amerikában. A korona visszadását a magyar kormány nemzetközi fórumokon többször is szóvá tette, de eredménytelenül. A hivatalos nyilatkozat szerint: "a koronát úgy tekintik, mint a magyar nép különleges helyzetben lévő tulajdonát, amely az Egyesült Államok hatóságainál van letétben". Mattsee plébániájának falán magyar-német feliratú emléktábla hirdeti, hogy 1945-ben itt időzött néhány napig a magyar Szent Korona.