Oldal: 1 / 875

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 1., szomb. 17:51
Szerző: Gitta
A 80/10/10-ről bővebben olvashattok itt: http://vibrantegeszseg.lapunk.hu/

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 1., szomb. 23:47
Szerző: Eperke
Csatlakoztom, a 80/10/10-hez, eddig ezt tudtam a legtovább betartani a sok gyümi miatt. De jön a tél :( Bár eddig ez az időjáráson nem látszik, de mi lesz télen? Nem hiszem hogy a gázzal érlelt banán túl jó lenne...

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 2., vas. 8:42
Szerző: smanag
Szia!

Télen nem kell félni, hogy fázni fogsz a 80/10/10-en, mivel tudni kell, nem a táplálékok fűtik a testet, azok csak az aláapanyagokat adják a test működéséhez. A test maga végzi a szervezet optimális hőmérsékletének fenntartását. Alacson olajtartalmú nyers vegán étkezés hatására sokkal jobban bírja a test a legnagyobb hideget és az extrém meleget is. Nem kell főtt ételeket enni ezért, s tömni magad magokkal, még olajos magokkal sem, mint a napi 3 dkg maximált mennyiség. A lényeg, mennyiségi gyümölcsevéssel bevidd a napi kalória beviteled, és egészítsd ki sok zsenge zölddel ezt. Télen is nagy a választék, bár kétségtelen kevesebb mint melegebb szezonban. Én télen sok érett banánt, édes almákat, körtéket, sárga dinnyét,narancsot, naspolyát, csipkebogyót, kiwit, mangót stb eszem. Ha átmeneti fázisban vagy kicsit növeld az olajos mag bevitelt efölé, ha úgy érzed, vagy pl. hideg a lábad, kezed( ezeket mindenképpen el kell kerülni), mozogj sokat, estleg vehetsz meleg lábfürdőt( később ezekre nem lesz szükséged), mert ilyenkor a test vérkeringése még nem tökéletes, nem tisztult ki eléggé, eltompult érzete és némileg részben működő hőközpontja van. De kitartás ,pár téli szezon után kineveted a legnagyobb meleget és hideget is, mert a meleget is sokkal jobban fogod elviselni.
A banánt, mint sok más gyümölcsöt is kényszerérlelik etilén gázzal(ártalmatlan), de ez nem jelent gondot, bár tápértéke, ízvilága nem éri el a fán beérett gyümölcs tápértékét s napenergia tartalmát, bioenergetikailag nem teljes, de attól még majdnem ugyanolyan hasznos mint a fán beérett. Lényeg, hogy érett legyen(kicsit barna pöttyös) fogyasztáskor. Papírzacskóban alma kíséretében utó lehet érlelni a gyümölcsöket otthon is.
itt olvashatsz a folyanatról: http://www.fogyasztok.hu/cikk/20080812/ ... ad_tartos/
A nagyobb probléma a vegyszermaradvány, főleg az ipariakban, technológia szerűen akkor is permeteznek, ha nem kell, és esetleg felszívodó szereket használnak. Védekezés képpen, piaci kistermelőket részesítsd előnyben, s az importból ha tudod a biot vegyed, ill. a kommerszből a prémium minőséget keresd és a jelentősebb márkákat , mert ezekbe kevesebb a vegyszermaradvány. Ha kitisztul jól a tested akkor meg tud birkózni majd sikeresen a vegysezrmaradványok eltávolításával, bár az lenne ideális , ha ezeke nem kerülnének be a testbe.

Csírákkal, gabonával, hüvelyesekkel, csülökkel, hamburgerrel természetesen jól lehet lakni bármivel, de óriási a különbség azzal amikor MEGTANULSZ gyümölccsel jól lakni, mert ezzel nem viszel be káros anyagokat a testbe, nem borítod fel a testkémiát, megtartod a természetes egyensúlyt. Nem mindegy minek a mennyiségi fogyasztásával lakunk jól, s mit együnk csak kiegészítésnek kisebb mennyiségben hasznos anyagaik miatt(csírák télen), vagy olajos magok.. 2 esetben érzel jóllakottságot: a. gyomrod teletömöd és a falában lévő receptor jelez az agynak hogy kipukkadok, elég volt, kaptam valami emészthetetlen zsírosat, vagy le kell bontanom valami összetett főtt keményítőt, ami meghaladja a képességeimet, vagy fehérjemérgezést kaptam a hamburgertől.De itt nem azt a jóllakottságot érzed ami maximálisan kielégít, ez egy kényszer jóllakottság, védekezés, a túlmérgezés, s a kipukkadás ellen, mert valójában a sejtek nem azt kapják amire vártak, TOVÁBB ÉHEZNEK . A valódi jóllakottságot ÚJRA MEG KELL TANULNOD ÁTÉREZNI. b. Jóllaksz mert az agyad jelzést kap megkaptam a fő üzemanyagot az egyszerű szénhidrátot(cukor), ÉS OLYAN MENNYISÉGBEN(MENNYISÉGBEN) amire vágytam, amin minden sejted működik. Ráadásul a gyomorreceptor ilyenkor is jelez, s ez már az egészséges jóllakottságot jelzi, elteltem magas víztartalmú, könnyen emészthető, tökéletes üzemanyaggal. Azért kell a mennyiségi gyümölcsevés, mert valljuk be 2 banántól, vagy 4 sárgabaracktól senki sem lakik jól, azonkívül nem ad elég energiát sem. Ez a valódi jóllakottság, ezt ha kiegészíted, vagy kevered a mennyiségi zsenge zölddel akkor tökéletesen kielégülsz. Semmi mást nem kell tenni csak saját érzéseid szerint enni annyi édesgyümölcsöt és zöldet, vagy azok keverékét annyit, a lehető legváltozatosabban, és annyiszor amennyi jólesik a nap folyamán, s lehetetlen hogy éhes maradj.

Ivan www.vibrantegeszseg.lapunk.hu

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 2., vas. 11:24
Szerző: ChaserHUN
Napi étrendem úgy 15-20 banán(mert elég magas kalória tartalma van) amellett még sok más gyümölcs, ami épp van, narancs, mandarin, alma, körte, kiwi. Volt egy felmérés és a gyümölcsökkel és zöldségekkel viszed be alegkevesebb méreg anyagot még így is. Amúgy meg én is sokkal kevésbé vagyok fázós ezen az étrenden azt hiszik az emberek minél nehezebb kajákat esznek annál kevésbé fognak fázni, pedig nem mert minél könnyebben emészthető ételeket eszel annál több energiád marad, így arra is több marad hogy fűtsd a tested, eddig ez vált be a legjobban a nyersételnél, sajnos beleestem előzőleg a csapdába hogy 10/10/80 volt az étrendem, hát elég rossz volt....amúgy gyümölcsök mellett eszek ált salátát ha van, meg lucerna csírát, meg szoktam nem-édes gyümölcsöket mint cukkini, padlizsán stb. olajos magvakból meg max annyit amennyi elfedi a tenyerem :)

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 2., vas. 13:54
Szerző: smanag
Jól csinálod, egyetértek. Télen, különösen tél végén napfényszegény időben enni kell napraforgó csírát s repcecsírát D vit. tartalmuk miatt, mert nem elég a Ca bevitel, ha kiürült a D vit raktár akkor nem tud beépülni a csontokba. De sok zöld is tartalmazza D2 formában(búzafű stb) Egyébként ha rendszeresen napi 30 percet napoztál egész évben, és eszed ezeket télen, akkor nem kell félni hogy a raktar kiürül. Napi 15 perc arcbőr és alkari napoztatással egyébként megkapod a D vitamint még télen is ha szép az idő. Februárban én ki szoktam dobni magam fürdőruhába fél órára, mozoghatsz is ilyenkor. :)

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 2., vas. 15:26
Szerző: Gitta
Sajnos napraforgó csíra tavaszig nemigen lesz beszerezhető. Kerestem a biopiacon, és azt mondták, hogy mivel egyre kevesebb a napfényes órák száma, így nem tud kizöldülni, ezért nem is kezdik el csíráztatni. Próbálkozhatok itthon is, hiszen most is süt a nap, de aztán jön 1-2 sötétebb, borúsabb nap, és nem lesz belőle semmi. Ha valakinek van jó ötlete, azt szívesen veszem.
Most pedig megyek, begyűjtöm az értékes D vitamint (megyünk sétálni a gyerekekkel). :D

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 2., vas. 16:41
Szerző: smanag
Napr. csíra otthoni termesztése.
Veszel nagy lapos éttermi tálcát 40*60cm, otthoni szerves komposztot( növényi maradvány a legjobb) 1,5 cm vastagon szétteríted rajta. Dunsztosüvegbe 5l-es teszel magot vízbe 1 napra. Szunyoghálót vágsz ra zárónak s befőttes gumival rögzíted. Leöblíted 1 nap után és 45 fokba csepegtető tálba teszed. kb 2 nap alatt kijön a csíra, ekkor szétteríted a tálcán, meglocsolod, s lefeded másik ugyanolyan tálcával. 1-2 nap múlva leveszed a fedőtálcát, s növeszted a csírát ablak előtt , hogy kapjon fényt, és pár nap múlva folyamatosan aratod aszerint ollóval amelyik éppen a legfeljettebb hajtás. Maghéjat leáztatod a hajtásról forrásvízben. 4-5-6 napig szoktam aratni. Azért kell a talaj, mert a csíra 3-4 nap után feléli önmagát, szegényedik a beltartalma, s a talajból fontos anyagokat vesz fel s erősödik a tápereje, nem csökken. ha igazán jó a talaj, még némi b12 -őt is kapsz a csírából(biocsíra). Locsoláshoz, áztatáshoz csapvizet ne használj, mert szennyezett. Legtisztább az esővíz, utána a források vizei. A bolti ásványvizek közül a lágy vizek a jók, melyeknek az oldott össz. ásványi anyag tartalmuk a legalacsonyabb. Pl. szentkirályi stb.

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 2., vas. 18:50
Szerző: ChaserHUN
én lucernát csíráztatok, de nem szoktam talajba rakni, csak csíráztató tálcán és szép nagyra megnőnek :) amúgy Graham azt mondta hogy az orr üregekbe is termelődik B-12 , rawkathonos előadásában pedig azt mondta hogy B-12 hiány először a mindenevőknél lépett fel

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 2., vas. 19:20
Szerző: Szilvi
Eszem az almámat, és olvasgatom a veg.hu-t, mert most értünk haza, és sok újat látok...

Örülök, hogy erről az irányzatról is egyre több szó esik, mert ez áll hozzám a legközelebb.

Otthon, a konyhaasztalon érlelem a félérett banánokat, amit ma vettem 200 forintos áron :-)

Közben beáztattam az újabb adag lucerna csírámat, mert elfogyott, amit magunkkal vittünk a rokonlátogatásra.

A 80/10/10 könyvet azért tartom nagyon jónak, mert több olyan dolgot is leír, amit én évek alatt tapasztaltam meg gyermekeim betegségei miatt:

1. A cukorbetegség esetén a sok zsiradék több kárt okoz, mint a sok szénhidrát.

2. A gabonafélék nem tartoznak a természetes táplálékaink közé.

Szép napot!

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 2., vas. 19:36
Szerző: ChaserHUN
hmm, én eddig nem is tudtam hogy magyarul is kapható a könyv, de most megveszem tuti, eddig csak máshol olvasott és másoktól szerzett tapasztalatok alapján követtem, és jól beválik, de azért érdekel nagyon a könyv :D ha mindenki így kezdené a nyersevést azt hiszem nem sokan fordulnának vissza, sajnos eleinte én is beleestem néhány csapdába hogy ilyen meg olyan speckó nyerskaját akartam csinálni meg superfoodokat kerestem, meg crackereket akartam cisnálni hogy vigyek valamit suliba, de mostmár nem érdekel mint gondolnak amikor megeszek egyszerre 7-8 banánt :) :D

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 2., vas. 20:25
Szerző: Eperke
smanag, köszönöm a körültekintő választ :) Egyébként nem arra gondoltam, hogy fázni fogok télen, hanem hogy nem lesz mit enni. Itt kisvárosban ma a piacon csak salátát tudtam venni zöld gyanánt. Az is vegyszerezett gondolom, a spenótos, sóskás nénim nem volt kinn. Szóval elég nehéz... ez nem panasz, mert hozzám is a gyümölcsevés áll legközelebb és hosszútávon biztos hogy át fogok állni rá. Csak fokozatosan.
Az én kezem világéletemben mindig hideg volt, ez valami lelki nyavaja nálam..dolgozom rajta. Fázós is vagyok de nagyon, de azt vettem észre a gyümölcsevésnél, hogy rengeteg energiám van és muszáj volt levezetnem futással tornával és nem fáztam annyira, de a keringésem nem jó, de sosem volt az, mindenevésnél pláne.
A napraforgócsírás dolgot nem értem, én úgy tudtam nem kell közvetlen napfény a csíráknak. 8O A földes dolgot ki fogom próbálni.
Azt nem értettem soha a nyerskonyhában, hogy a gyümölcsöt kikiáltják valami cukros cuccnak aminek a bevitelét korlátozni kell, de az olajos magokat nyakra főre lehet enni. Torták és krékerek és pástétomok..és aszalógép 120ezerért :roll: Nem akarom ezt leszólni, de aki nyersevő szerintem érdemes elolvasni a könyvet, elgondolkodtató.

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 2., vas. 20:48
Szerző: Gitta
Eperke, a naprafogó csírán én is csodálkoztam, de: amíg minden csíra apró kis fehér "kukac", addig a napraforgónál meg szokták várni az első leveleket is, ami szép nagy zöld. De sötétben nem lesz az!
Az összes többi csíránál a föld sem fontos, és a napfény sem. Sőt, a mungóbab csíra épp akkor lesz szép dús, vastag, ha sötétben csíráztatjuk, igaz Szilvi?

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 2., vas. 20:50
Szerző: ChaserHUN
ált akkor lesznek jók a csírák ha sötétben csíráztatjuk őket, lenmag szinte ki sem csírázik fényben, de elég a csíráknak épp egy kicsi fény hogy bezöldüljenek :)

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 2., vas. 21:49
Szerző: ChaserHUN
hmm, most hallgattam meg Viktoria Boutenko előadását, ahogy kivettem a szavaiból ő is közel 80/10/10-es étrendet követ, leaglábbi amikor mondta hogy elkezdték a nyers étkezést csak gyümölcsöket vettek mert a zöldésgeket nem szerették, elmopndása szerint úgy 7 év utána voltak apróbb problémák, fáradtsák, körmük gyenge volt stb. és végzett kutatásokat hogy mi a az emberhez legközelebb álló, csimpnznál lyukadt ki és megnézve az étrendjüket majdnem 50%-át zöld leveles növények teszik ki, és megfigyelték hogy csimpánzok van hogy beletekerik a gyümölcsöt a zöld levelekbe(mert ugye zöldek mindennel párosíthatók) így a gyümölcs íze dominál, de turmixolva is elég jó ez az eljárás, banánnal a legjobb ott teljesen a banán íze dominál :)

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 2., vas. 22:02
Szerző: Szilvi
Nem jut eszembe, melyik könyvben olvastam, hogy ha zöld leveleket akarunk, akkor napfényre tegyük a csírákat, ha nem, akkor kevesebb fényt kapjanak.

A mungóbabcsíráim gyönyörűek. Bár még mindig kérdés számomra, hogy a babfélék mennyire részei az emberi tápláléknak????