Diéták és fogyókúra: a fatális tévedések őrülete

Diéták és fogyókúra: a fatális tévedések őrülete

HozzászólásSzerző: giyandeva » 2011. okt. 4., kedd 8:44

Dátum: 2006. június 04. vasárnap, 09:00 Küldte: giyandeva



Elgondolkodtató, hogy így minden nyár közeledtével miért olyan népszerűek a különböző "csodadiéták", melyek ilyen-olyan megszorítások árán valamennyi súlytöbblet megszabadulását ígérik. Az is nagy kérdés, miért van világunkban annyi önmagával elégedetlen ember, aki komplexusai rabjaként az étkezés és speciális étkezési szabályok megszállottjává válik... ennél már csak az könnyet fakasztóbb, amikor olyan eszmék terjednek szájról-szájra, hogy "Nem szabadna szénhidrátot ennem mert nagyon hízlal". Hát ennek a mondatnak voltam fültanúja ma délben egy munkahelyi ebédlőasztalnál. Az embernek meg csak tátva marad a szája. Hogy is van ez?




Bevallom őszintén, nem könnyű eligazodni a mai dietetika világában, hisz annyiféle táplálkozási elmélet született csak az elmúlt 50 évben, hogy dzsungelvágó szablyával is nehéz csapást vágni a sűrűben. Ráadásul számos olyan eszme kering szájról-szájra, aminek nincs megalapozása, sőt inkább ront a helyezeten:

1. A LIGHT ŐRÜLET
Elég kinyitni bármilyen média forrást és máris megnyerő termékek kelletik magukat, hogy csökkentett, zsír és vagy cukortartalmukkal mennyit tehetünk az egészségünkért és hogy egy valamit magára adó fogyókurázó csak ilyen "egészséges" ételek árán lesz fitt és karcsú újra. Ismerősen hangzik, ugye?
Pedig sokszor, ami megbújik az „alacsony” kalória, és zsírtartalom felirat mögött, az többet árt, mint használ.
Az előre csomagolt, félkész, diétásnak és zsírszegénynek titulált ételek kalóriában gyakran csak minimálisan alacsonyabbak, mert magasabb a cukortartalmuk, és tele vannak zsírhelyettesítőkkel és hogy a pluszban belepakolt E származékokról ne is beszéljünk. Ráadásul vannak olyanok, akik ezen diétás ételekből hajlamosak jelentősen többet fogyasztani.
Itt is igaz az, mint a szénhidrátok esetében, hogy a zsírok minősége és nem a mennyisége jelenti a valódi különbséget. Az egyszerű telítetlen zsírok (magvakban, olívaolajban, avokádóban) és az összetett telítetlen zsírok (kukoricában, szójababban) segítenek a szív- és érrendszer jó működésében, elősegítik a súlyvesztést, és létfontosságú szerepük van a béta-karotin zöldségekből történő felszívódásában is. Ezzel ellentétben összefüggés található a zsírhelyettesítők, illetve a telített zsírok és a szívbetegségek, daganatos megbetegedések között.
Itt emelném ki a MARGARIN-t mint az élelmiszeripar legnagyobb átverését! Ehhez egy kis olvasgatnivaló:
http://csaladinet.hu/index.php?module=n ... 34&id=1179

2. A "BŰNŐS?" SZÉNHIDRÁT
Elképesztő az a tudatlanság, mely azt hirdeti, hogy a szénhidrát csökkentése segít, hogy lefogyjon bárki is. Sajnos a szénhidrátok a köztudatban jelenleg úgy jelennek meg, mint korábban a zsírok: bűnös ételek. Az igazság az, hogy a szervezetnek szüksége van rájuk, energiát adnak. Csakúgy, mint ahogy a zsíroknál már meg lett említve, a szénhidrátok között is vannak hasznosak, és kevésbé hasznosak.
A táplálkozáskutatók minimum 130 gramm szénhidrátot javasolnak naponta, ami nagyon messze van a 20 gramm, vagy annál kevesebb mennyiségtől - amit az alacsony szénhidrát tartalmú diéták pl. Atkins diéta megengednek. Rövidtávon egy ilyen diéta fáradékonysághoz, székrekedéshez és ingerlékenységhez vezet; hosszútávon különböző szívbetegségek és a diabétesz kialakulásához, illetve a bélrendszer komoly megbetegedéséhez. Tegyük hát félre a cukros üdítőket, a finomított felfújt cipókat, péksüteményeket!
A megoldás tehát olyan teljes kiörlésű és finomítatlan szénhidrátforrásokhoz hozzájutni, amik magas rosttartalmukkal nemcsak segítik az emésztést hanem magas nyomelemtartalmukkal bőven el is látják a szervezet! és itt nem csak a teljes kiörlésű kenyérre gondolok, hanem a többi gabonafélére is, ami a modern ember számára szinte ismeretlen! Pedig milyen értékesek és finomak! Íme:
http://www.vegetarianus.hu/ujsagok/vegh ... elgab.html

3.A CSALÓKA KALÓRIA
Sokan vélik úgy minél inkább csökkentjük a kalóriák számát, annál inkább fogyunk. Pedig ennek az ellenkezője az igaz: ha túlzottan lecsökkentjük a kalóriák számát – 1200 kalória alá – akkor az anyagcsere is lelassul és a szervezet amint véget ér a diéta, dupla mennyiségű raktárt spájzol el. Ez a jo-jo effektus.
Hogy elkerüljük a nassolást, érdemes hangsúlyt fektetni az étkezés minőségére: teljes kiőrlésű, rostban gazdag, tápanyagokban bővelkedő természetes ételeket fogyasszunk, lassan elfogyasztva - lehetőleg megadva a módját, a nap azonos időpontjaiban és kerüljük a túlevést. Valamint a nap folyamán fogyasszunk bőségesen vizet: reggel felkelés után segítve a kiválasztást, napközben: étkezés előtt 30 perccel és utána 1,5-2 órával, de étkezések közt ne igyunk! Valamint sokszor ha éhséget érzünk könnyen meglehet, hogy csak szomjasak vagyunk!

4. BECSAPÓS TURPISSÁGOK
Könnyen hihetnénk, hogy minden barna kenyér "barna kenyér". Pedig sokszor a barnább kenyér csak a színező anyagok miatt barnább, és nem azért, mert több teljes kiőrlésű gabona van benne. Megéri ez a kis extra figyelem, mert egyre több és több vizsgálat bizonyítja, hogy a teljes kiőrlésű és rostban gazdag ételek csökkentik az olyan krónikus betegségek kialakulásának a kockázatát, mint a diabétesz, ill. a szív- és érrendszeri megbetegedések. Érdemes olyan címkét keresni, amin az összetevőknél az elsők között szerepel a teljes kiőrlésű szó, vagy a rozs, a graham szó.
A teljes kiőrlésű ételek kulcstényezője a gazdag rosttartalom: a rostok javítják az anyagcserét, elősegítik az emésztést, valamint a méreganyagok és a salakanyagok eltávolítását, és felgyorsítják a fogyási folyamatokat is. A teljes kiőrlésű ételeknek van még egy extra értéke: általában E- és B-vitaminban gazdagabbak, mint a finomított gabonából készült ételek.

5. TEJ MINT A LEGNAGYOBB FEKETELEVES
A közhiedelemmel ellentétben a tej korántsem annnyira egészséges, mint ahogy a tejbiznisz beállítja azt. Sőt! érdemes megnézni az alábbi cikkeket, melyek medöbbentő kutatási eredményeket tartalmaznak:
http://www.tenyek-tevhitek.hu/tej.htm
http://www.geocities.com/all_are_one.geo/hun/tej.htm
http://www.vegetarianus.hu/irasok/tej/tej1.html

Megállapítható tehát, hogy az egészséges táplálkozás sok összetevős folyamat. Nem lehet és természetesen nem is szabad kinagyítani semmit sem, mert abból csak torz dolog születhet.
Egy természetes alapanyagokból felépített vegetárius étrend kiegyensúlyozza a szervezetet és persze megfelelően el is látja minden nyomelemmel, vitaminnal; vitalitással, életerővel tölt fel melyet sok millió ember személyes tapasztalata támaszt alá, és ez több akárhány tudományos megokolásnál.

S végül, ha még mindíg a fogyókúrán forog az agyunk a következőket ne felejtjük el: mértékeltes teljes értékű vegetárius táplálkozás, a lelket is felfrissítő testmozgás, a boldogság és a mindennapi örömök megélése és keresése. Hisz ne felejtsük el, lélek nélkül minden erőfeszítés mit sem ér.



Gábor
Avatar
giyandeva
Grafomán
 
Hsz: 790
Csatlakozott: 2006. feb. 7., kedd 1:00
Tartózkodási hely: Székesfehérvár


Vissza: Diéta, fogyókúra, hízókúra

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég