Vegán gyerekek étkeztetése

Családi reakciók, vegetáriánus párválasztás, anyaság, babázás, gyermeknevelés

Vegán gyerekek étkeztetése

HozzászólásSzerző: tami » 2011. nov. 23., szer. 16:04

Vegán gyerekek étkeztetése I-rész
Dátum: 2007. június 12. kedd, 06:16 Küldte: boldogsag

Megfontolásra való gondolatok

Persze a vegan gyerekek étkeztetése időbe kerül, meg kell fontolni. Nem kell-e minden gyerekre sok időt fordítani? Végül is a születéstől a serdülőkorig tartó években alakulnak ki az evési szokások, a növekedés gyors, és nagy mértékben az határozza meg, mennyi az alapvető tápanyag, a kalcium és a vas.



A vegan bébi számára a legkorábbi étel ideálisan az anyatej. A szoptatás nagyon hasznos a gyereknek, többek között javul az immunrendszere, védelmet kap a fertőzések ellen, kisebb az allergiák kockázata. Az anyatejet a bébiknek tervezték, és elég valószínű, hogy olyan, a növekvő gyerekek számára fontos anyagokat tartalmaz, amelyekről nem is tudjuk, hogy milyen fontosak, és nincsenek benne a tápszerekben.



Sok csecsemőgondozási szakkönyv ír a szoptatás technikájáról és időpontjairól, azt javasoljuk, nézzen utána, szerezzen több információt. Készüljön fel arra, hogy ezek a könyvek lebeszélnek a vegetarianizmusról. Nincs igazuk. Egy kis odafigyeléssel, a vegetarianizmus és a szoptatás jó kombináció. Sőt sok jelentésből az derül ki, hogy a vegetáriánus nők tejében kevesebb a növényvédőszerek maradéka, mint a tipikusan amerikai étrenden élő nők esetében.



Ha a szoptatás mellett dönt, győződjön meg arról, hogy a teje kielégítő-e a gyereke számára. Különösen arra vigyázzon, hogy elegendő B12 vitamint kapjon. Ha az étrendjében nincs megbízható B12 vitaminforrás, a szopós gyereknek naponta 0.4-0.5 mikrogramm B12 vitamin kiegészítést kell adni. A gyerek legalább 30 percig napozzon hetente, miközben nincs rajta más, csak a pelenka, vagy heti 2 órát teljesen felöltözve, de sapka nélkül. Így lehet fenntartani a normál D vitaminszintet. Sötétbőrű gyerekeknek több napozásra van szükségük. Ha a kizárólag anyatejjel táplált gyerekek nem kapnak elég napfényt, mert felhős az idő, tél van, vagy sötét a bőrük, naponta legalább 5 mikrogramm (200 IU) D vitamin kiegészítést kell kapniuk.



A vitaminhiány angolkórhoz vezet (puha, nem megfelelő ásványtartalmú csontok). Az anyatej D vitaminszintje nagyon alacsony. Az anyatej vastartalma általában alacsony, mindegy, hogy milyen jó az anya étrendje. A gyerek azonban könnyen fölveszi az anyatejben levő vasat. Ez elég is az első 4-6 hónapban, vagy tovább. Az ajánlás napi 1 mg/kg vas kiegészítés, a 4-6. hónaptól kezdve, ez biztosítja a megfelelő felvételt.



Az anyatejjel táplált gyerekeknek fluort is kell adni 6 hónap után, ha kevés vizet isznak, vagy ha a fogorvos/gyerekorvos felírja. Ha bármely okból úgy dönt, hogy nem szoptat, több szója-alapú tápszert lehet beszerezni. Ezek a termékek biztosítják a gyerek normális növekedését és fejlődését. A vegan családok legjobb választása a szója-alapú tápszerek, amikor a szoptatás nem lehetséges. Jelenleg valamennyi szója-tápszer tartalmaz lanolinból (birkagyapjú) származó D vitamint. Némelyik, tartalmazhatnak állati zsírokat, úgyhogy ellenőrizze a csomagoláson. Szója-tápszereket kizárólag az első 6 hónapban használunk.



Az első évben ne helyettesítsük az anyatejet vagy kereskedelemben kapható tápszert szójatejjel, rizs tejjel vagy otthon készült tápszerekkel. Ezekben nincs meg a fehérje, zsír és szénhidrát megfelelő aránya, nincs bennük elég vitamin és ásvány ahhoz, hogy az étrend jelentős részét képezhessék az első évben. Az anyatejet és tápszert különböző időpontokban lehet elkezdeni, a gyerek növekedési sebességétől és fejlődési szintjétől függően, de ez általában az első év közepén történik. Néhány jel, mikor vezessük be a szilárd ételeket: a gyerek támaszkodás nélkül ül, eltűnt a nyelvkinyújtási reflex, fokozottabb érdeklődés az iránt, hogy mások mit esznek, a gyerek meg tudja fogni az ételt, be tudja tenni a szájába.



Egyszerre csak egy új ételt vezessen be, hogy később meg lehessen állapítani az allergiaforrásokat. Sokan használnak vassal dúsított rizspelyhet, mint első ételt. Ez jó választás, mert nem valószínű, hogy allergiát vált ki. A pelyhet el lehet keverni lefejt anyatejjel vagy tápszerrel, hogy a konzisztenciája elég híg legyen. Szoptassuk tovább a gyereket, vagy kapjon tápszert, mint addig. Kezdje napi egyszeri rizspehely étkezéssel, emelje az adagot naponta kettőre. Vagy 1/3-1/2 csészére. A zabot, árpát, kukoricát és más magvakat össze lehet törni az elektromos mixerben; aztán addig főzzük, amíg nagyon puha és sima nem lesz. Ezeket a gabonaféléket egyesével vezethetjük be. Mivel nem tartalmaznak sok vasat, vas kiegészítést továbbra is kell adni.



Ha a gyerek jól fogadja a gabonaféléket, adhatunk gyümölcsöt, gyümölcslevet és zöldségeket. A gyümölcsből és zöldségből készítsük pürét. A szétnyomott banánt a legtöbb gyerek kifejezetten élvezi. Más gyümölcsök avokádó pép, almaszósz, pürésített őszibarack vagy körte konzerv. A citruszfélék és levek általában allergének, ne adjuk az első születésnapig. A krumplit, répát, zöldborsót, édesburgonyát és zöldbabot főzzük meg jól, aztán pürésítsük. A gabonaféléket, gyümölcsöt és zöldséget nem kell fűszerezni, sózni vagy cukrozni. Puha főtt tésztát vagy rizst, puha kenyeret, száraz gabonapelyhet, kekszet akkor lehet adni, amikor a gyerek már jól tud rágni. 7-8 hónapos korban vezethetjük be a jó fehérjeforrásokat. Ilyenek a babpüré, szétnyomott tofu és szójajoghurt. A püréről át kell térni a puha ételdarabokra. Kenyérre vagy kekszre kent sima dió- és egyéb vajat is kaphatnak az első születésnap után.

Forrás:Reed Mangels tanulmánya





-------------------------------------------------------------------------------------


Re: Vegán gyerekek étkeztetése I-rész
Küldte: nerae Dátum: 2007. június 13. szerda, 00:10

A banán, citrusfélék déligyümölcs! Szerintem semmi szükség rájuk, de főleg nem ősszel, télen és tavasszal! Hűti a szervezetet, csökkenti a testhőmérséklehet és gyakori a banán okozta torokgyulladás! A többivel nagyjából egyetértek.



------------------------------------------------------------------------------------



Re: Vegán gyerekek étkeztetése I-rész
Küldte: Boldogsag Dátum: 2007. június 13. szerda, 02:30


Ez a cíkk nem korlátozódik erre a klimára.

Vegán gyerekek a trópusi országokban is vannak.
Avatar
tami
Grafomán
 
Hsz: 657
Csatlakozott: 2004. aug. 23., hétf. 0:00
Tartózkodási hely: Szeged


Re: Vegan gyerekek étkeztetése II-rész

HozzászólásSzerző: Boldogsag » 2011. nov. 29., kedd 18:42

Dátum: 2007. június 24. vasárnap, 16:17 Küldte: boldogsag


Sok szülő választja a kész bébiételeket. Vannak termékek vegan gyerekek számára. Ajánlatos gondosan elolvasni a csomagolást.



Mivel a nagyobb vegan gyerekek számára kevés a készétel, sok szülő maga főz. Az ételt jól meg kell mosni, alaposan meg kell főzni, és megfelelő állagúra pépesíteni. Az otthon készített ételeket 2 napig is el lehet tartani a hűtőben, vagy le lehet fagyasztani kis mennyiségekben, későbbi felhasználásra. A 10-12 hónapra a legtöbb gyerek legalább annyi ételt eszik, amennyit a 16. táblázatból látunk.


Bizonyára ésszerű, ha a veganok legalább egy évig, vagy tovább folytatják a szoptatást, mert az anyatej gazdag táplálékforrás. Az elválasztás után a gyerekek dúsított szójatejet kapjanak, amely kalciumot, B12 vitamint és D vitamint tartalmat. 2 éves kor előtt ne használjunk alacsony zsírtartalmú vagy zsírmentes szójatejet.


A rizs tej nem ajánlott, mint csecsemők és kisgyerekek fő itala, mert alacsony a fehérje- és energiatartalma. Mondják, hogy a vegan gyerekek több vizsgálat szerint lassabban növekednek, mint a nem-veganok. Gyakran ezzel bizonyítják, hogy a vegan étrend alapvetően nem egészséges. Ha azonban jobban megvizsgáljuk a jelentéseket azt találjuk, azokat gyakran olyan veganokra alapozták, akik nagyon alacsony kalóriatartalmú vagy korlátozott diétán élnek (pl. csak gyümölcs és diófélék). Ezenkívül sok vegan gyereket szoptatnak. A tápszeren tartott gyerekekkel szemben az anyatejes gyerekek az első 2-3 hónapban általában ugyanúgy fejlődnek, de 3-12 hónapos koruk között nem híznak olyan gyorsan. Ez azt jelenti, hogy a 12 hónapos, anyatejes gyerek soványabb lesz, mint a tápszerrel táplált.


A legújabb növekedési táblázatok külön adják meg a tápszeren illetve anyatejen tartott gyerekekre az értékeket, és ezt figyelembe kell venni, amikor felmérjük a kizárólag anyatejen tartott gyerekek növekedését. Itt felvetődik a kérdés, "Mi a normál növekedés?" A normál növekedést olyan módon állapítjuk meg, hogy a gyerek magasságában, súlyában és fejének kerületében bekövetkezett változásokat összehasonlítjuk a nagyszámú, látszólag egészséges amerikai gyerekeknél mért adatokkal. Nincs ideális növekedés. Az adatokat %-ban adják meg. Ha az Ön gyermekének magassága az 50 %-ra esik, ez azt jelenti, hogy az ilyen korú gyerekek 50 %-a magasabb, 50 %-a alacsonyabb. Súly esetében 25 % azt jelenti, hogy a gyerekek 25 % kevesebbet, és 75 % többet nyom.

Átfedés lehetséges, mert a gyerekek eltérően fejlődnek. Míg egyes vizsgálatok szerint a vegan gyerekek %-ban könnyebbek és alacsonyabbak, mint más, hasonló korú gyerekek, egy újabb vizsgálat kimutatta, hogy a vegan gyerekek sem fejlődnek másként, mint a mindenevők. Jelenleg nem mondhatjuk meg, hogy a 25 % egészségesebb, vagy nem, mint a 75 %. Fontosabbnak tűnik, hogy a gyerek mindig ugyanazon % körül maradjon.




Ha pl. a gyerek magassága 50 % 2 évesen, de 3 éves korban csak 25 %, akkor nem növekszik egyenletesen. Meg kell állapítani, mi ennek az oka. Az egészséggondozónak egyénenként kell vizsgálnia a szélsőséges helyzeteket (5 % vagy kevesebb, 85 % vagy több). Az ideális növekedés biztosításának legjobb módja, hogy elég kalóriát kapjanak. Néhány vegan gyerek nehezen kap elég kalóriát, az étel terjedelme miatt. A gyerekek gyomra kicsi, megtelhet, mielőtt eleget ettek volna ahhoz, hogy tovább növekedjenek. Zsírok - avokádó, diófélék, dióvajak, magvak, magos vajak - megfontolt használata biztosítja a sok vegan gyerek által igényelt, koncentrált kalóriaforrást. Az aszalt gyümölcs is koncentrált kalóriaforrás, és sok gyerek számára vonzó étel. Utána fogat kell mosni, hogy megelőzzük a szuvasodást. Jó-e gyerekeknek az alacsony zsírtartalmú étrend?



Egyes szülők csökkenteni akarják a későbbi szívproblémák kockázatát, és jelentősen korlátozzák a zsírtartalmat a gyerek étkezésében (10-15 % kalória zsírból). A nagyon zsírszegény étrend azonban akadályozhatja a gyerek növekedését, mert nem kap elég kalóriát. Nincs bizonyíték, hogy a nagyon zsírszegény étrend egészségesebb a vegan gyerek számára, mint az, amelyben valamivel több a zsír (20-30 % kalória zsírból). 2 éves kor alatt a zsírt nem szabad korlátozni. Legyen a kalóriák 30-35 % nagyobb gyerekeknél és tizenéveseknél. Ha az étrend ennél zsírszegényebb, ellenőrizze, hogy a gyerek normálisan növekszik-e, eleget eszik-e ahhoz, hogy fedezze a tápanyag szükségletét. A kicsi gyerekek étrendje ne legyen magas rosttartalmú, mert akkor kevesebbet tudnak enni. Csökkenthetjük a rosttartalmat, ha adunk egy kevés finomított mag termékek, gyümölcslevet és hámozott zöldséget a gyereknek.


Forrás: Reed Mangels tanulmánya
Avatar
Boldogsag
Grafomán
 
Hsz: 1064
Csatlakozott: 2005. ápr. 21., csüt. 0:00

Re: Vegán gyerekek étkeztetése III-rész

HozzászólásSzerző: Boldogsag » 2011. dec. 1., csüt. 9:54

Dátum: 2007. július 04. szerda, 08:00 Küldte: boldogsag


Vegan gyerekek számára fehérjeforrások: hüvelyesek, magvak, tofu, tempeh, szójatej, diófélék, mogyoróvaj, tahini, szójavirsli, szójajoghurt és veggie burger.


Némelyiket naponta adhatjuk. A gyerekek kapjanak elég kalóriát, hogy az energiaigény fedezésén túl maradjon a növekedéshez is.


Adjunk rendszeresen B12 vitaminforrást, pl. Vegetarian Support Formula étkezési élesztő, B12 vitaminnal dúsított szójatej/gabonapehely/húspótló vagy B-12 vitamin tabletta.

Javasolt a napozás, nyáron 20-30 percig érje a nap a kezet és arcot, ez javítja a D vitamin szintézist. Ha nem süt a nap, étkezési D vitamint vagy tablettát kell használni.



Bár manapság egyre több gyerek a születésétől fogva vegan, nagyobb gyerekek is válthatnak. Sok módja van annak, hogyan térjünk át a nem-vegan étrendről a veganra. Egyes családok fokozatosan iktatják ki a tejtermékeket és tojást, mások radikálisabban. Megközelítéstől függetlenül, mindenképpen magyarázzuk el a gyereknek, mi történik és miért, a gyerek szintjén. Kínáljunk először olyan ételeket, amelyek ismerősnek tűnnek. A mogyoróvajas szendvics mindenütt népszerű (vigyázat: néhány gyerek allergiás a mogyoróvajra), és sok gyerek szereti a tésztát vagy tacos-t. Az új ételeket fokozatosan vezesse be. Figyelje a gyerek súlyát. Ha lefogy, vagy nem növekszik elég gyorsan, kapjon több koncentrált kalóriát, csökkentse a gyerek étrendjének rosttartalmát.



Tizenéves veganok



A tizenéves veganok tápanyag szükséglete ugyanolyan, mint az összes többi tizenévesé. 13-19 év között különösen gyors a növekedés és változás. Ezekben az években magas a tápanyag szükséglet. A tizenéves veganra ugyanazok az ajánlások vonatkoznak, mint valamennyi veganra, vagyis egyenek sokféle ételt, gyümölcsöt, zöldséget, sok leveles zöldséget, teljes gabona termékeket, dióféléket, magvakat és hüvelyeseket. Ügyeljenek a fehérjékre, kalciumra, vasra és B12 vitaminra.



Ajánlott fehérje 0,43 gr/per font súly, 11-13 éveseknél, 0,4 gr/font 14-18 éves kor között. Akik keményen edzenek (pl. maraton futók), lehet, hogy valamivel több fehérjét igényelnek. A 120 font súlyú 16 évesnek naponta kb. 48 gr fehérjére van szüksége. 1 csésze főtt szárazbabban 12 gr fehérje van, 1 csésze szójatejben vagy szója joghurtban 7 gr, 4 ounce tofuban 9 gr, 1 evőkanál mogyoróvajban vagy amerikai mogyoróban 4 gr, 1 szelet kenyérben vagy 1 csésze gabonában kb. 3 gr.



A gyümölcs, zsír és alkohol nem biztosít sok fehérjét, jó esély van arra, hogy az ezeken alapuló étrend proteinszegény legyen. A veganok változatosan táplálkoznak, ritkán van olyan gondjuk, hogy kevés fehérjét kapnak, ameddig elegendő az energia (kalória) a növekedéshez. Nincs szükség fehérje kiegészítésre. Nem használ a magas fehérjetartalmú étrend, és nem segít az izomzat kiépítésében.

Serdülőkorban a kalcium megerősíti a csontokat. A csontok szilárdságát a serdülő- és fiatal felnőttkor határozza meg, ezért fontos 3 vagy több jó kalciumforrás a tizenéves napi étrendjében.



A tehéntejben és tejtermékekben van kalcium. Vannak azonban más jó kalciumforrások is, pl. kalciumszulfátos tofu, leveles zöldségek, pl. spenót, káposzta, mustár zöldje, tahini (szézámvaj), dúsított szójatej és narancslé.



A változatos étrend fedezi a vegan vas-szükségletét, és közben elkerüli a vörös húsokban, marha- és disznóhúsban található sok zsírt és koleszterolt. A vas felszívását javítja a C vitamint tartalmazó ételek fogyasztása. Jó C vitaminforrások a citrusz-gyümölcsök és levek, paradicsom és brokkoli. Magas vastartalmú ételek a brokkoli, görögdinnye, spenót, fekete foltos borsó, melasz, csicseri borsó, és pinto bab.



Serdülőkorban fontos az elegendő B12 vitamin. Ez nincs a növényekben. Néhány gabonapehelyben van (ellenőrizze a címkén). A Red Star Vegetarian Support Formula étkezési élesztőben szintén van B12 vitamin.



Sok tizenévest aggaszt a fogyás vagy hízás. Aki fogyni akar, vizsgálja meg az étrendjét. Ha sok az édesség vagy zsíros étel, helyettesítse gyümölccsel, zöldséggel, gabonával és hüvelyesekkel. Ha az étrend máris egészségesnek tűnik, a több sportolás segíthet - gyaloglás, futás vagy úszás, minden nap. A hízáshoz több kalória szükséges. Talán segít, ha az illető gyakrabban, vagy nagyobb zsírtartalmú, kisebb terjedelmű ételeket eszik. Próbáljon naponta háromszor enni, akár fogyni akar, akár hízni. Nehéz valamennyi tápanyagot fölvenni, ha naponta csak egyszer eszik. Ha úgy érzi, hogy nem tud változtatni az evési szokásain, vagy nagyon lefogyott, beszélje meg az egészséggondozójával.



Gyakran nincs elég idő enni. Felsorolom az ételeket, amelyeket a gyerekek menet közben is megehetnek. Néha van ilyen gyorséttermekben is - ellenőrizze a menüt. Otthonról elvihető tízórai/uzsonna:



Alma, narancs, banán, szőlő, őszibarack, szilva, aszalt gyümölcs, bagel és mogyoróvaj, répa vagy zellerszár, pattogatott kukorica, perec, szójasajtos pizza, bab tacos vagy burritos, saláta, szója joghurt, szójatej, rizs sütemény, szendvics, gyümölcslé.



Forrás:Reed Mangels
Avatar
Boldogsag
Grafomán
 
Hsz: 1064
Csatlakozott: 2005. ápr. 21., csüt. 0:00


Vissza: Vegi család, gyerekek

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég