Vegetárius évfordulók – január 15.
Egyesek szerint 15-én született, de nem januárban, hanem júniusban és nem 1940-ben, hanem 1937-ben. India jelenkori Mahatma Ghandijaként is emlegetik a vegetárius Anna Hazare-t.
Kisan Hazare néven született. Az „anna” idősebb testvért jelent. Egy kis faluban született. Ekkoriban még a britek uralták Indiát. Később az akkoriban Bombaynak nevezett Mumbaiba került iskolába. Hogy kiegészítse szerény jövedelmét, a vasútállomáson virágot árult.
15 esztendeig katonáskodott. Sok időt töltött az indiai-pakisztáni határon, mely terület sokkal inkább hasonlított ekkoriban egy puskaporos hordóra. Részt vett az 1965-ös indiai-pakisztáni háborúban. Egy alkalommal megtámadták a teherautójukat és rajta kívül minden bajtársa meghalt. Úgy érezte, valami dolga lehet az életben. Katonaévei alatt kezdte el tanulmányozni Swami Vivekananda és Mahatma Ghandi tanításait. Majd hazatért a családjához, ahol újra szembesült a falusi indiaiak reménytelen életével.
Fiatalokból egy csoportot szervezett, akik megpróbáltak segíteni a falusiaknak. Ekkoriban az óriási probléma a faluban (sok-sok indiai faluban az alkoholizmus volt.) Hazare a csoportjával elérte, hogy a faluban bezárják az alkoholárusító helyeket.
Később, 1980-ban „gabona bankot” szervezett, mely segítségével sikerült elérni, hogy senki se éhezzen a falujában, de megszervezte az oktatást és a szántóföldek öntözését is.
Nagy ötlet volt részéről a kollektív esküvők elterjesztése. Indiában ma is megadják a módját az esküvőnek, mely főleg a menyasszony családjának okoz nagy kiadást. A szegényebb családok sokszor évekre eladósodnak az esküvők miatt. Hazare megszervezte a falujában, hogy időről időre több párt adjanak össze egy időben, így a költségek több család között oszlottak meg.
Tevékenysége, híre hamar túlnőtte faluja határait. India nagy rákfenéje a korrupció. Ez ellen is felvette a harcot. Maharastra államban (ahol Hazare is élt), óriási problémát okozott az alkoholfogyasztás. Miközben az állam gabonából behozatalra szorult, (112 millió ember él itt nagy-magyarországnyi területen), rengeteg gabonát használtak el alkohol készítésre. Hosszú évek küzdelmével Anna Hazare elérte, hogy törvényekkel szabályozzák, mennyi alkohol állítható elő.
Gyakran ő is a nagy előd, Mahatma Ghand módszeréhez nyúlt és böjtöléssel kényszerítette ki a változást. nem olyan „ál-böjtölésre” gondolunk, mint az elmúlt heteken a magyar tévészékház előtt láthattunk, hanem elkötelezett, már-már spirituális böjtre.
India „egyszemélyes hadseregének” is nevezik, mert akaraterejével, szuggesztív személyiségével és kitartásával sok mindent el tud érni. Kitartásában hasonlít a mai nap két vegetárius szülöttére, Remete Szent Pálra és Martin Luther Kingre.
http://joga.virtus.hu/?id=detailed_article&aid=102383 Küzdelmét a társadalom minden szintjén jelen levő korrupció ellen India második szabadságharcának nevezi. Hogy miért van ereje az önkéntes éhezésnek? Mahatma Ghandi ezzel a „módszerrel” felszabadította Indiát a brit uralom alól. India akkori kormányzója, Lord Wavel ezt írta a naplójába: "Ha meghalt volna a börtönben, ugyanazzal a megítéléssel vonultam volna be a történelembe, mint Poncius Pilátus"
Anna Hazare sokszor hivatkozik a nagy elődre, de Ghandival ellentétben időnként nem riad vissza az erőszaktól. Sokszor emlegetik régi tettét, amikor a falujában betiltva az alkoholfogyasztást (később a kábeltévét is betiltotta), három részeg férfival találkozva a templom oszlopához kötözte őket és megkorbácsolta. Ugyanígy a faluba csak vegetárius ételeket lehet termelni és behozni, mert – mondja - a húsfogyasztás növeli az alkohol iránti vágyat, ami- jegyezzük meg, a jin-jang elv alapján igaz is. A faluban baltát sem lehet tartani, mert az csak arra csábítaná az embereket, hogy kivágják a verejtékes munkával telepített erdőket.
Soha nem házasodott meg, hogy életét az emberiség szolgálatára tudja tenni, ne kelljen a családját ellátnia. 15 év katonai szolgálat után jogosult az állami nyugdíjra (ezek szerint ott nem vezetik vissza a munka világába a korengedményes nyugdíjasokat). Falujában, Ralegan Siddhiben a Sant Yadavbaba templomban van egy ki szobája. 2011. áprilisában bevallása szerint 67183 rupia bankbetétje volt és 1500 rúpia kézpénze. Ez a két összeg kb. 350 ezer Ft. Faluja (alig több, mint kétezer ember él itt) modellül szolgált sok más fenntartható közösség számára.
Talán a sok korrupt politikus között Magyarországon is szükség lenn egy Anna Hazare-ra….
Ui: nem hallottam még Anna Hazare-ról, amikor megírtam Prem Puri történetét, mely akár a harcias aktivista élettörténete is lehetne faluja felvirágoztatásáról.
http://joga.virtus.hu/index.php?id=list&where=23 először megjelent:
www.joga.virtus.hu