”Hangsúlyozzuk azonban, hogy amikor a vegetarianizmust javasoljuk, nem igazán fontos, vegetáriánus volt-e a Mester vagy sem. A kérdés tisztán akadémikus. Mindannyian felelősek vagyunk a választásainkért, hogy ne másoljuk a múlt szokásait. Tisztán személyes választás azt gondolni, hogy nagyon igazságtalanul jártak el, amikor egy nagy lelket úgy ábrázolnak, mint aki elvágta az állatok torkát, és szerintünk az egész vitát össze lehet foglalni azzal, hogy a Biblia ellentmondásosan mutatja be az Istenembert.
Azokat, akik megpróbálnak vegetáriánus életmódot követni, nagyon akadályozza az a hiedelem, hogy a Mester, akit a világ Jézus Krisztusként ismer, húsevő volt. Sőt még azzal is megvádolják a vegetáriánusokat, hogy jobbak akarnak lenni Nála. Ezért meg kell vizsgálnunk, mi indokolja azt a nézetet, hogy a Mester húst evett, és hogyan lehet a legjobban bebizonyítani, hogy ez nem igaz.
Minden bizonyíték a négy evangéliumból származik. Ezeket röviden a következőkben lehet összefoglalni:
1. Az evangéliumokban 19 utalás van a húsra, és nem egy alkalommal írnak úgy a Mesterről, mint aki megkérdezi a tanítványokat, ”Van-e húsotok?” (János 21.5; Lukács 24.41).
2. Feltételezik, hogy a Mester és a tanítványok megtartották a Passovert, amikor az Utolsó Vacsorát ünnepelték.
3. Azt mondják, hogy a Mester a feltámadása után halat evett (Lukács 24.43).
Azt is leírják, hogy a tanítványainak halat adott enni (János 21.9), az ötezer és négyezer embert hét (vagy öt) kenyérrel és néhány kis hallal etette (Máté 14.17; 15.56; Márk 6.41; 8.7; Lukács 9.13; János 6.11).
Végül ott van a két alkalom, amikor azt mondják, csodát tett, hogy segítsen a tanítványain, akik óriási mennyiségű halat fogtak (Lukács 5.6; János 21.11).
Értelmezés
Nézzük meg először a ”húsra” való utalásokat. Ha megvizsgáljuk a 19 utalást, meg fogjuk látni, egyikben sincs benen az, hogy a húst a Mester ette. Az olyan mondások, mint ”Az én húsom az, hogy megtegyem Annak az akaratát, aki elküldött engem”, és ”Ne vesződjetek azért a húsért, ami elpusztul” egyértelműen metafórikusak, és semmi esetre sem támasztják alá a húsevést.
De még ha egyesek úgy tartanák is, hogy helyesnek tartotta a húsevést, nincs igazuk, mert a ”hús”-ként fordított görög szavak csak ételt vagy táplálékot jelentenek. Ezekről a szavakról van szó: Broma: étel (négyszer); Brosimos: az, amit meg lehet enni (egyszer); Brosis: étel vagy az evés aktusa (négyszer); Prosphagion: valami ennivaló (egyszer); Trophe (táplálék (hatszor); Phago: enni (háromszor).
Ő tehát nem azt kérdezte, ”Van-e húsotok?” (János 21.5), hanem ”Van valami ennivalótok?” És amikor az evangéliumok azt mondják, hogy a tanítványok elmentek húst venni (János 4.
