Gyakran feltett kérdések a veganizmusról I-rész
Dátum: 2007. január 29. hétfo, 07:00 Küldte: boldogsag
Állatokról, egészségről és táplálkozásról, erkölcsről és vallásról, vegan életmódról
Állatok
Miért kellene törődnünk az állatokkal?
A legtöbb ember hiszi, hogy a szükségtelen szenvedés rossz. Más állatok – különösen a gerincesek – ugyanúgy szenvednek a fizikai, sőt érzelmi stressztől, mint az emberek. Ezért kell komolyan vennünk az állatok szenvedését. Mivel az állati termékek nem az étrendünk szükséges részei, a veganizmus egyike a leghatékonyabb módoknak, amelyek csökkentik az állatok szenvedését.
Miért áldozzák fel az emberek a kényelmüket, a vágyaikat és a pénzüket egy állat kedvéért?
Erkölcsös lényeknek mondjuk magunkat, akik nemcsak azért cselekszenek, hogy kielégítsék a hedonista ösztöneiket. Nem akarunk olyan társadalomban élni, ahol az emberek szabadon kiélhetik a vágyaikat, ahol az erősebbek szenvedést okozhatnak a gyengébbeknek, ha úgy akarják. Mivel igazolhatjuk az állati termékek utáni vágyunkat, ha az állatoknak szenvedniük kell azért, hogy a termékeket biztosítsák?
Szerencsére a vegan étrendben nincs semmi, ami eleve kevésbé kielégítő vagy költségesebb lenne. A bab és a rizs olcsóbb, mint a marha- vagy sertéshús; egy vegeburgert olcsóbb megmelegíteni, mint megvenni egy Big Mac-et; és a legtöbb ember a vegan ételt éppen olyan ízletesnek találja, mint a nem vegant. Ha ez nem is így lenne, a legtöbb vegan akkor sem fogyasztana állatokat vagy állati termékeket, mert nem akarnak szükségtelen szenvedést okozni, a kényelemre, ízre vagy költségre való tekintet nélkül. Fontosabb az erkölcsileg következetes élet.
Az állatok úgyis meghalnak, nemde? És ha nem esszük meg az állatokat, nem fogják ellepni a világot?
Nem azért öljük vagy esszük meg az állatokat, hogy megmentsük őket a természetes haláltól. Több, mint 9 milliárd állatot tartunk a farmokon Amerikában minden évben, mert a fogyasztók állati termékeket igényelnek. Ha nem veszünk több állati terméket, az állattartókat és a feldolgozókat semmi nem ösztönzi arra, hogy tenyésszék ezeket az állatokat.
Miért aggasztana engem az állatok szenvedése, amikor olyan sok ember szenved a világban?
Mindenkinek korlátozott az ideje, energiája és a pénze. Az emberi szenvedésnek sokféle, gyakran távoli és egyének számára különösen nehezen megoldható oka van. Az állatok szenvedésének oka és gyógymódja gyakran egyszerűbb, és itt van körülöttünk. A vegan étrend elfogadásána nagy kihatása lehet arra, hogy csökkentse a szenvedést a világban.
Peter Singer írja Az állatok felszabadítása-ban:
A tényezők között, amelyek megnehezítik, hogy az emberek ráébredjenek az állatok érdekeire, talán azt a feltételezést a legnehezebb legyőzni, hogy „az ember az első,” az állatokkal kapcsolatos probléma, mint komoly erkölcsi vagy politikai kérdés, össze sem hasonlítható az emberek problémáival. Sok mindent lehet mondani erről a feltételezésről. Először, ez önmagában véve egy faj előnyben részesítése. Aki nem tanulmányozta alaposan a témát, hogyan tudhatja, hogy ez a probléma nem olyan komoly, mint az emberi szenvedés problémái? Ezt csak az állíthatja, aki feltételezi, hogy az állatok nem igazán számítanak, és akármennyit szenvednek, a szenvedésük kevésbé fontos, mint az embereké. De a fájdalom az fájdalom, a szükségtelen fájdalom és szenvedés megelőzésének fontossága nem csökken azért, mert a szenvedő lény nem a mi fajunkhoz tartozik. Mit gondolnánk arról, aki azt mondja, „elsők a fehérek,” a szegénység Afrikában nem olyan komoly probléma, mint Európában?
Igaz, hogy a világ sok problémája megérdemli az időnket és az energiánkat. Éhínség és szegénység ... mind fontos kérdések, és ki mondhatja meg, melyik a legfontosabb? Ha egyszer félretettük a faji előítéletet, láthatjuk, hogy a nem-emberi fajok emberek általi elnyomása is itt van valahol e kérdések között. Rendkívüli szenvedést okozhatunk a nem emberi lényeknek, és az érintettek száma óriási ... [és] legalább annyi gondot kellene okozzon, különösen mert ez a szenvedés annyira szükségtelen, és könnyen meg lehetne szüntetni, ha akarnánk. Az értelmes emberek meg akarják akadályozni a háborút, a faji egyenlőtlenséget, a szegénységet és a munkanélküliséget; az a probléma, hogy ezeket a dolgokat már sok éve meg akarjuk akadályozni, és el kell ismerni, hogy többnyire nem igazán tudjuk, hogyan tegyük meg. Ehhez képest az állatok szenvedésének csökkentése viszonylag egyszerű, ha egyszer az emberek eldöntik, hogy ezt akarják.
Mindenesetre, az „első az ember” elgondolást gyakrabban használják mentségként, miért nem tesznek bármit az állatokért, mint hiteles választást az összeférhetetlen alternatívák között. Mert az az igazság, hogy itt nincs összeférhetetlenség ... semmi nem állíthatja meg azokat, akik idejüket és energiájukat az emberek problémáinak szentelik, hogy ne csatlakozzanak az agroüzleti kegyetlenség termékei bojkottjához. Nem igényel több időt vegetáriánusnak lenni, mint megenni az állatok húsát. Valójában ... azoknak, akik azt állítják, hogy törődnek az emberek javával és a környezetvédelemmel, már csak ezért is vegetáriánusoknak kellene lenniük. Ezáltal több lenne a gabona az emberek ellátásához, csökkenne a szennyezés, vizet és energiát lehetne megtakarítani, nem irtanának ki több erdőt; azonkívül, mivel a vegetáriánus étrend olcsóbb, mint a húsételeken alapuló, több pénz maradna az éhínség enyhítésére, a népesség szabályozására, vagy bármilyen szociális vagy politikai ügyre, amit a legsürgősebbnek gondolnak. ... Amikor a nem-vegetáriánusok azt mondják, hogy „első az emberek problémája,” arra kell gondolnom, pontosan mit tesznek az emberekért, ami arra kényszeríti őket, hogy továbbra is támogassák az állatok pazarló, kegyetlen kihasználását." A Nobel-díjas Romain Rolland írta a Jean Christophe-ban: Annak, akinek az elméje szabad, az állatok szenvedése sokkal elviselhetetlenebb, mint az embereké. Mert az emberek esetében legalább elismerik, hogy a szenvedés rossz, és az okozója bűnöző. De minden nap sok ezer állatot mészárolnak le haszontalanul, a lelkiismeretfurdalás árnyéka nélkül. Ha valaki fölemlegetné, azt gondolnák, hogy nevetséges. És ez a megbocsáthatatlan bűn. Ezért lehet elfogadni, hogy az emberek szenvedhetnek. Bosszúért kiált, bosszút kell állni az egész emberi fajon. Ha van Isten, és ezt tűri, bosszút kell állni Istenen